Дослідники подивилися на ранній Всесвіт крізь гравітаційну лінзу галактики

Вчені використали гравітаційну лінзу далекої галактики для того, аби роздивитися газові хмари за нею. Вони існували на початку Всесвіту і містять одні з перших галактик.

Ранній Всесвіт містив багато газових хмар
Газова хмара у ранньому Всесвіті. Джерело: NASA

Інтегральна спектроскопія та гравітаційна лінза

Дослідники з Університету Північної Кароліни використали гравітаційну лінзу, утворену віддаленою галактикою та її оточенням, для збирання випромінювання від об’єктів, які розташовані за нею. Вони спрямували на неї телескоп Keck Cosmic Web Imager, який має функцію інтегральної спектроскопії.

Гравітаційне поле галактики здатне викривлювати світло не гірше за звичайні лінзи. У цьому випадку за допомогою «космічної оптики» вдалося побачити хмару дифузного газу, яка існувала невдовзі після Великого вибуху. Такі об’єкти називаються Damped Lyman-α, або скорочено DLA.

Найцікавіше в DLA те, що саме в них народжувалися перші галактики. І поточне дослідження дозволило побачити цей процес. Хмара, яку вдалося роздивитися за допомогою гравітаційної лінзи, містила дві новонароджені галактики. Розмір хмари становить 17,4 кпк, а галактик — біля 5 кпк

Як вчені побачили далекі хмари
Як вчені побачили далекі хмари. Джерело: Рhys.org

Як ранній Всесвіт вивчають за допомогою космічних об’єктів

Ранній Всесвіт достатньо складно вивчати через те, що у ньому було мало об’єктів, які могли б випромінювати. Але випромінювання, яке іде до нас з тих часів, долає величезну відстань і по дорозі проходить крізь чимало інших об’єктів, взаємодіючи з ними.

Вчені вже навчилися використовувати ці ефекти. Раніше вони вже вивчали епоху реіонізації за допомогою хмар міжзоряного газу, крізь які проходить реліктове випромінювання. Гравітаційні лінзи також вже застосовувалися для вивчення віддалених галактик.

Але DLA досі лишалися маловивченими. Їх досліджували переважно за допомогою квазарів. Ці велетенські активні чорні діри випускають потужні джети, які проходять величезну відстань. Але вони підсвічують лише певну точку газової хмари. Поєднання ж гравітаційних лінз з інтегральною спектроскопією дозволить дізнатися, як у них утворилися перші галактики.