Десять років підготовки до «Армагеддону»: як Земля планує захищатися від непроханих гостей із космосу

15 лютого 2013 року в земну атмосферу увійшов астероїд масою близько 12 тисяч тонн і розміром 19 м. Він вибухнув у небі над Челябінськом — за різними оцінками, потужність вибуху становила від 300 до 500 кілотонн. Ударна хвиля пошкодила 7300 будівель і поранила понад 1500 осіб.

Хто слідкує за земним небом

Ця подія наочно нагадала, до яких катастрофічних наслідків може призвести падіння на Землю великого астероїда. За дивним збігом обставин, вона сталася того самого дня, коли у Відні зібралася робоча група, що займалася розробкою рекомендацій для ООН щодо дій у такій ситуації. На тому засіданні експерти заклали основу для створення двох міжнародних органів, що мають узяти на себе завдання діяти в тому разі, коли нашій планеті загрожуватиме небезпека з космосу. Це Міжнародна мережа попередження про астероїди (IAWN) і Консультативна група з планування космічних місій (SMPAG). Вони розпочали роботу у 2014 році.

Вхід челябінського метеорита в атмосферу (симуляція). Джерело: Sandia Labs

Відтоді минуло вже десять років. IAWN перетворилася на всесвітню колаборацію спостерігачів, аналітиків і астрономів, що координується NASA. У разі виявлення небесного тіла, здатного загрожувати нашій планеті, організація оцінить час, місце та силу зіткнення. Після цього вона має інформувати SMPAG і національні уряди через ООН, а також надати інформацію, необхідну для планування місії з відхилення астероїда (у тому разі, якщо на це є час) або ж підготовку заходів із ліквідації наслідків його падіння.

Алгоритм можливих дій у разі виявлення небезпечного астероїда. Джерело: ESA

SMPAG управляється ЕSA. Група служить форумом для світових космічних агентств. Вона оцінює можливість використання космічних апаратів для вивчення, відхилення чи знищення астероїда, що наближається, якщо його розмір перевищує 50 м, а ймовірність зіткнення — понад 1 %. Потім вона дає рекомендації особам і організаціям, які ухвалюють рішення, щодо можливих дій.

Плани з дослідження та пошуку астероїдів

Під час нещодавнього 22-го засідання SMPAG, що відбулося 31 січня 2024 року, однією з головних тем обговорення став можливий обмін інформацією між космічними агентствами, які планують дослідження астероїда Апофіс.

Астероїд Апофіс в уяві художника. Джерело: Unistellar

Розмір Апофіса становить 350 м. 13 квітня він пролетить повз Землю на відстані, меншій, ніж висота орбіти геостаціонарних супутників. Цей проліт надає унікальний шанс вивчити такий великий астероїд зблизька за допомогою як наземних телескопів, так і космічних апаратів. Одним із них стане зонд OSIRIS-APEX. ESA також вивчає можливість відправлення до нього автоматичних зондів.

Крім цього, ESA займається підготовкою місії Hera, що стартує восени цього року. Її метою стане астероїд Діморф, у який 2022 року врізався зонд DART. Hera має вивчити утворений кратер, а також те, як удар вплинув на мале тіло.

Телескоп Neomir в уявленні художника. Джерело: ESA / Pierre Carril

Ще одним важливим напрямком діяльності є створення мережі телескопів, призначених для виявлення астероїдів. Йдеться як про наземні обсерваторії, так і про космічні апарати. Зокрема, ESA працює над створенням телескопа NEOMIR, а NASA — над створенням телескопа NEO Surveyor. Вони вестимуть спостереження в інфрачервоному діапазоні, що дасть змогу виявити об’єкти, які раніше уникали уваги астрономів.