OSIRIS-APEX пройшов перше випробування на шляху до астероїда Апофіс

Апарат OSIRIS-APEX, раніше відомий як OSIRIS-REx, пройшов перший перигелій своєї нової орбіти. Це важливе випробування, від успіху якого залежить подальша доля його розширеної місії.

OSIRIS-REx
OSIRIS-APEX в уявленні художника. Джерело: NASA Goddard’s Scientific Visualization Studio.

OSIRIS-REx був запущений у 2016 році з метою дослідження астероїда Бенну і доставлення на Землю зразка його речовини. Апарат успішно впорався з усіма цими завданнями. Після скидання капсули з ґрунтом Бенну, у нього залишилася приблизно чверть від початкового запасу палива. При цьому, всі наукові інструменти апарата зберігають повну працездатність.

Тому NASA вирішила продовжити місію апарата. Він отримав нове ім’я OSIRIS-APEX і нову ціль — астероїд Апофіс, який навесні 2029 року здійснить дуже близький проліт Землі. Апарат повинен буде зблизитися з малим тілом і вивчити, як зустріч із нашою планетою вплине на нього.

Але щоб дістатися до Апофіса, OSIRIS-APEX потрібно виконати серію важливих маневрів. Перший із них відбувся 2 січня, коли зонд пройшов перигелій своєї нової орбіти. У цей момент він перебував на відстані 75 млн км від Сонця. Це на 40 млн км ближче до світила, ніж передбачав початковий план польоту. Тому апарат зазнав впливу значно більших температур, ніж розраховували його конструктори.

На щастя, інженери придумали план, як врятувати внутрішню начинку OSIRIS-APEX від перегріву. Під час проходження перигелію одна з панелей його сонячних батарей була повернута таким чином, щоб затінювати найбільш чутливі компоненти. Теплові моделі показали, що така конфігурація забезпечить безпеку космічного апарата.

Однак це в теорії. Спрацював план чи ні, остаточно стане зрозуміло після того, як OSIRIS-APEX віддалиться від Сонця на досить велику дистанцію й інженери увімкнуть його прилади, щоб перевірити їх. Це станеться в березні 2024 року.

Якщо все пройде добре, попереду на OSIRIS-APEX чекають ще п’ять аналогічних зближень із Сонцем і три гравітаційних маневри в околицях Землі. Вони дадуть змогу апарату наздогнати Апофіс у квітні 2029 року.

За матеріалами https://blogs.nasa.gov