Червоні та коричневі карлики: Дуже Великий телескоп знайшов приховані супутники яскравих зір

Міжнародна команда астрономів виявила супутники у восьми яскравих зір. Відкриття було зроблено за допомогою даних, зібраних Дуже Великим телескопом ESO (VLT) і космічною обсерваторією Gaia.

Приховані супутники зір

Зазнімкувати слабкі об’єкти поблизу яскравих зір неймовірно складно. Це все одно, що намагатися отримати світлину світлячка поруч із вуличним ліхтарем.

Космічна обсерваторія Gaia (концепт). Джерело: ESA/ATG medialab; background: ESO/S. Brunier

Щоб розв’язати цю проблему, дослідники почали з пошуку в каталозі Gaia, серед перерахованих сотень тисяч зір, у яких, ймовірно, є компаньйони. Хоча телескоп не може їх побачити, він здатний зафіксувати крихітні коливання в траєкторіях, викликаних впливом гравітації.

У підсумку астрономи зупинили свій вибір на восьми зорях, які потім стали об’єктом спостережень GRAVITY: інтерферометра ближнього інфрачервоного діапазону, встановленого на VLT. Цей інструмент використовує техніку інтерферометрії, об’єднуючи світлові потоки від різних телескопів, що дає змогу зафіксувати найдрібніші деталі.

Знахідки GRAVITY

Завдяки своєму чутливому погляду Gravity вдалося вловити світлові сигнали всіх восьми передбачених компаньйонів. Три з них це дуже маленькі й тьмяні зорі, решта — коричневі карлики. Такі об’єкти являють собою проміжну зорю між планетами та зорями: вони масивніші за найважчі газові гіганти, але легші та тьмяніші за найлегші зорі.

Система, що складається з коричневого карлика та зорі в уявленні художника. Джерело: ESA

Один із виявлених GRAVITY коричневих карликів обертається навколо своєї зорі на тій самій відстані, на якій знаходиться Земля від Сонця. Це перший випадок, коли коричневий карлик, що знаходиться так близько до зорі, був зафіксований безпосередньо.

GRAVITY також зумів обчислити маси зір і їхніх компаньйонів. У поєднанні з даними про яскравість це дало змогу вченим визначити їхній вік. Два коричневі карлики виявилися тьмянішими, ніж можна було очікувати, з огляду на їхній розмір і вік. Можливим поясненням цього може бути те, що у них самих є більш дрібні супутники.

У майбутньому дослідники мають намір продовжити використовувати GRAVITY для пошуку невидимих зоряних компаньйонів. Їхня основна мета — перейти від виявлення коричневих карликів до екзопланет.

За матеріалами ESA