Космічні розлучення: невдалі зорі «старіють» на самоті

Використовуючи зібрані телескопом Hubble дані, астрономи виявили закономірність, пов’язану з коричневими карликами. Пари таких об’єктів досить швидко розпадаються, після чого вони проводять залишок свого життя на самоті.

Що таке коричневий карлик

Коричневі карлики — це об’єкти, що займають проміжне положення між планетами-гігантами та зорями. Їхні маси знаходяться в діапазоні від 13 до 80 мас Юпітера. Цього недостатньо для того, щоб у їхніх надрах «запустилися» постійні реакції термоядерного синтезу на основі атомів водню.

Коричневий карлик в уявленні художника. Джерело: newscientist

Водночас на відміну від планет-гігантів, усередині коричневих карликів все ж таки можуть відбуватися деякі реакції за участю ядер дейтерію та літію. Але, за астрономічними масштабами, вони тривають досить недовго, після чого коричневі карлики поступово остигають. Через це їх іноді також називають «невдалими зорями».

Самотність коричневих карликів

Міжнародна команда дослідників звернула увагу на цікаву закономірність, пов’язану з коричневими карликами. Вона полягає в тому, що чим старший коричневий карлик, тим менша ймовірність того, що в нього є карлик-компаньйон.

Самотній коричневий карлик в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, J. Olmsted (STScI)

Вчені дійшли такого висновку під час аналізу даних, зібраних телескопом Hubble. Він здатний знаходити пари коричневих карликів, розділених дистанцією 480 млн км. Це можна порівняти з відстанню між нашим Сонцем і поясом астероїдів. Але астрономи, які проводили дослідження, не знайшли жодної подібної пари у вибірці коричневих карликів околиць Сонця. Водночас раніше Hubble знаходив пари новонароджених карликів, які тільки формувалися в молекулярних хмарах.

За словами дослідників, виявлена закономірність пояснюється тим, що пари коричневих карликів дуже слабо пов’язані гравітацією. Тому під дією тяжіння зір, що проходять повз них, їхні зв’язки доволі швидко розриваються — у середньому на це потрібно всього кілька сотень мільйонів років. Після цього вони приречені жити на самоті.

Раніше ми розповідали про те, як астрономам вдалося знайти хмари в атмосфері близького коричневого карлика.

За матеріалами https://science.nasa.gov