В атмосфері близького коричневого карлика знайшли хмари

Коричневий карлик SIMP J013656.5+093347 — це невеликий субзоряний об’єкт, розташований на відстані 20 світлових років від нас. Нещодавні дослідження показують, що в його атмосфері можуть бути хмари.

Коричневий карлик
Коричневий карлик. Джерело: www.caltech.edu

Коричневий карлик SIMP0136

22 лютого на сервері препринтів arXiv з’явилася стаття науковців із Бостонського університету. Вони провели дослідження близького до Землі коричневого карлика SIMP J01365 у кількох діапазонах мікрохвильового випромінювання. І воно дозволило їм зазирнути всередину атмосфери цього небесного тіла.

SIMP J013656.5+093347, або ж скорочено SIMP0136 — це коричневий карлик спектрального класу T. Він розташований на відстані у 20 світлових років від Сонця і вперше був виявлений 2006 року. Цей об’єкт має радіус на 15 відсотків більший, ніж Юпітер, але при цьому переважає його за масою у 12,7 раза.

Температура поверхні SIMP0136 становить 1100 градусів. Попередні дослідження показали, що він робить один оберт навколо власної осі за 2,4 години. Крім того, одне дослідження виявило імпульсне радіовипромінювання з високою круговою поляризацією в діапазоні 4–8 ГГц і магнітне поле понад 2,5 кГс, що свідчить про наявність полярних сяйв на цьому об’єкті.

Хмари в атмосфері

Нове дослідження проводилося у так званих J- та Ks-діапазонах. Це високочастотні хвилі, частота яких вимірюється десятками ГГц. Вчені виявили наявність фазового зсуву на кривій випромінювання, і це дозволило їм припустити, що в атмосфері SIMP0136 щось є.

На думку дослідників, це «щось» — принаймні два шари хмар, що висять в атмосфері коричневого карлика. Один із них добре відстежується у Ks-діапазоні, а другий видно на обох довжинах хвиль. І треба сказати, що цей висновок не є несподіваним. Минулого року інша група вчених дійшла схожих висновків про атмосферу SIMP0136.

Цікаво, що в цьому дослідженні передбачається, що нижня хмара складається із заліза, а верхня — з форстериту, який є одним із різновидів силікату магнію. Проте умови на коричневому карлику справді сприяють тому, аби ці речовини перебували у вигляді дрібних крапельок рідини.