Blue Origin наступає на п’яти SpaceX у перегонах за повернення на Місяць

Космічна компанія Blue Origin, заснована Джеффом Безосом, встановила амбітні терміни для висадки на Місяць. Щоправда, без екіпажу. Демонстраційна версія їхнього корабля Blue Moon Mark 1 (MK1) має здійснити це вже впродовж 12–16 місяців. Розробка Blue Origin викликає зацікавленість з боку NASA та водночас створює конкуренцію зі SpaceX та Ілоном Маском у перегонах за повернення на Місяць.

Blue Moon Mark 1
Концептуальне зображення вантажного космічного корабля Blue Moon Mark 1 на поверхні Місяця. Ілюстрація: Blue Origin

Встигнути до 2029 року

Старший віцепрезидент Blue Origin, Джон Кулуріс, висловив ці амбітні плани в інтерв’ю 60 Minutes («60 хвилин») на телеканалі CBC. Місія MK1-SN001 має на меті продемонструвати можливості посадкового модуля, зосереджуючись на важливих випробуваннях двигуна BE-7, силової та рушійної систем, авіоніки та систем визначення посадки з точністю до 100 м.

Ці плани вражають, адже офіційний старт проєкту стався зовсім недавно — у травні 2023 року. Саме тоді NASA уклала контракт на 3,4 млрд доларів із Blue Origin для розробки місячного посадкового модуля для місій Artemis. Цей контракт передбачає створення Blue Moon Mark 1 заввишки 16 м, який використовуватиметься як вантажний місячний корабель для місії Artemis V у 2029 році та пізніше буде модифікований для перевезення астронавтів.

Blue Moon Mk1
Ілюстрація, як екіпаж Blue Moon HLS відвідує місце ранньої посадки Blue Moon Mk1, можливо, завантажений науковими інструментами. Авторство: Mack Crawford

Особливістю Blue Moon є його багаторазова конструкція, що відрізняє його від демонстраційного одноразового корабля MK1. Він буде перевозити астронавтів та повертати їх на місячну орбіту. Кулуріс зазначив, що один Blue Moon залишатиметься на орбіті та використовуватися для дозаправлення космічних кораблів, що повертатимуться із Місяця на Землю.

Амбітний графік компанії також вражає, адже Blue Origin все ще не запустила свою 98-метрову ракету-носій New Glenn, яка використовуватиметься як для MK1, так і для Blue Moon. Проте компанія планує здійснити перший запуск вже цього року.

Амбітна, але повільна Blue Origin

Blue Origin активно розширює свої горизонти, встановлюючи нові терміни та впроваджуючи більш напористий підхід з такими великими гравцями, як Lockheed Martin, Boeing, Draper, Astrobotic і Honeybee Robotics. Минулого року компанія придбала послуги колишнього керівника Amazon, Девіда Лімпа, для прискорення свого розвитку. Після відставки попереднього гендиректора Боба Сміта фірма вирішила взяти курс на більш активну роль у космічних польотах, подолавши репутацію надто обережної та повільної компанії.

New Glenn
Ілюстрація польоту ракети-носія New Glenn

SpaceX і NASA планують використовувати Starship для висадки людей у місіях Artemis III й Artemis IV у 2026 і 2028 роках відповідно. Проте є сумніви, що SpaceX завершить будівництво свого посадкового апарата вчасно, оскільки Starship все ще перебуває на стадії розробки. Важливо зазначити, що SpaceX має провести демонстраційну місію на Місяць до запуску Artemis III, але чи зможе компанія Ілона Маска вкластись у графік, наразі невідомо.

Поки SpaceX намагається дотриматися жорстких термінів, Blue Origin готова вступити в гру з власним космічним кораблем нового покоління, який, за чутками, конкуруватиме з Crew Dragon від SpaceX і Dream Chaser від Sierra Space. Космічні перегони між SpaceX і Blue Origin наростають, роблячи приватний космічний сектор ще більш захопливим. За цим змаганням стежить не лише космічна галузь, а й увесь світ.

Раніше ми повідомляли про те, як засновники Blue Origin створили таємний стартап із видобутку гелію-3 на Місяці.

За матеріалами gizmodo.com