Блазари — джерело високоенергетичних нейтрино

Нейтрино — це елементарні частинки, що не мають маси та практично не взаємодіють із речовиною. Їхнім джерелом є особливий вид надмасивних чорних дір, які називаються блазарами.

Космічне джерело високоенергетичних нейтрино
Блазар — джерело високоенергетичних нейтрино. Джерело: www.nrao.edu

Вчені довели зв’язок блазарів та нейтрино

Дослідники з Вюрцбурзького та Женевського університетів довели зв’язок між блазарами та нейтрино. Завдяки спостереженням вони точно змогли встановити, що перші є джерелом других, і змоделювали процеси прискорення речовини, у яких народжуються майже невловимі елементарні частинки.

Блазарами називається особливий клас активних ядер галактик. Як і всі подібні об’єкти, вони містять надмасивні чорні діри, на які падає речовина. Цей процес призводить до викидання джетів із полюсів сингулярності зі швидкістю, що наближається до світлової. Від решти квазарів вони відрізняються тим, що ці струмені спрямовані точно в наш бік.

Щоб довести причетність цих об’єктів до утворення космічних нейтрино, дослідники використали дані найпотужнішого на Землі детектора цих частинок IceCube. За допомогою спеціальної програми вони порівняли їх із найточнішим нині каталогом блазарів BZCat.

Вчені перевірили, чи не є розподіл джерел нейтрино випадковим. Виявилося, що ні, й вони повністю збігаються з виявленими блазарами. Щобільше, інтенсивність випромінювання цих частинок вказує на те, що народжуються вони саме у процесі прискорення речовини.

Що таке нейтрино?

Формально високоенергетичні нейтрино належать до космічних променів. Так називають усю сукупність частинок, що прилітають до нас з глибин космосу. Але вони дуже сильно відрізняються від решти спектра, що переважно затримується атмосферою, і через це його найзручніше спостерігати у космосі.

Нейтрино — це частинка, позбавлена заряду. Їх існує кілька видів і вони можуть мати значну енергію. Але чи всі вони не мають маси спокою, вчені не впевнені. Через це спостерігати їх вкрай важко, бо вони майже не взаємодіють із речовиною.

Тому детектори нейтрино дуже сильно відрізняються від решти телескопів, які переважно працюють як лінзи чи дзеркала, що збирають та фокусують випромінювання. «Телескопи» для виявлення цих невагомих частинок зазвичай являють собою велетенські ємності з важкою водою, які доводиться ховати глибоко під землею. Так хоча б частина цих «невидимок» може прореагувати та видати свою присутність.

Загадкове джерело високоенергетичних нейтрино

Через це джерело космічних нейтрино тривалий час залишалося загадкою. Було відомо, що вони мають утворюватися при прискоренні частинок значно високоенергетичнішому, ніж у Великому Адронному Колайдері, але, де саме це відбувається, вчені сказати не могли.

Припущення, що їхнім джерелом є саме блазари, висунули ще 2017 року. Потім це довели для окремого об’єкта. Тепер зрозуміло, що цей висновок стосується всіх подібних активних ядер галактик. Але механізм, у результаті якого середовище біля надмасивної чорної діри породжує нейтрино, ще не до кінця зрозумілий.