Атмосфера Землі засяяла незвичайним золотим сяйвом: фото

Наша планета здається блакитним мармуром або блідо-блакитною цяткою з космосу. Втім, із близької відстані з висоти орбіти Міжнародної космічної станції можна побачити різнобарвні явища, наприклад, золоте сяйво. Нещодавно астронавти на МКС вразили неймовірним знімком, зробленим на висоті 400 км над Тихим океаном на північний схід від Папуа-Нової Гвінеї. Світлина відображає атмосферу Землі, яка світиться золотистим кольором на тлі зоряного нічного неба. Це явище відоме як світіння повітря.

Ця фотографія зроблена з Міжнародної космічної станції, показує сяйво атмосфери Землі та зоряне небо на висоті 400 км над Тихим океаном на північний схід від Папуа-Нової Гвінеї
Ця фотографія, зроблена з Міжнародної космічної станції, показує сяйво атмосфери Землі та зоряне небо на висоті 400 км над Тихим океаном на північний схід від Папуа-Нової Гвінеї. Фото: NASA

Світіння повітря відбувається внаслідок взаємодії сонячного світла з атомами й молекулами в атмосфері Землі. Повітряне сяйво виникає на висотах від 80 до 650 км. Його найкраще спостерігати вночі, незабаром після заходу Сонця. Астрофотографи, перебуваючи у темних місцевостях, також можуть зафіксувати слабке світіння, але найкраще його помітно з МКС.

Анімація золотого сяйва в атмосфері Землі
Анімація золотого сяйва в атмосфері Землі. Авторство: NASA

На фото видно сильну золотисту смугу світіння повітря, яка ідеально адаптована до кривизни планети, з більш туманною смугою вище. На відміну від полярного сяйва, світіння повітря живиться звичайним сонячним випромінюванням, надаючи дивовижний вигляд атмосфері нашої планети.

Хоча світіння повітря і полярне сяйво не пов’язані, підвищена сонячна активність може посилити це явище. Варто також зазначити, що світіння повітря не завжди має золотистий колір. Іноді це явище має зелене забарвлення та скидається на полярне сяйво, але насправді є світінням повітря.

Для вивчення цього явища NASA використовує місії ICON і GOLD. ICON досліджує взаємодію заряджених і нейтральних газів у верхніх шарах атмосфери, GOLD вивчає причини змін у цьому регіоні. Світіння повітря є інформаційним засобом для вивчення температури та складу атмосфери. Воно допомагає розкрити глобальні закономірності в цьому постійно мінливому регіоні, де взаємодіють Земля та космос.

Раніше ми розповідали про полярні сяйва та якими вони бувають на різних планетах Сонячної системи.