Атмосфера Венери активно втрачає вуглець і кисень

Атмосфери планет не є ідеальним непроникним бар’єром. Частина атмосфери незмінно просочується та розсіюється в космос. Кожного дня Земля втрачає близько 90 тонн атмосферного матеріалу, але втрачене швидко «загоюється». Процес втрати атмосфери надає нам деякі підказки стосовно інших планет. Вважається, що колись Венера була схожа на Землю, зі своїм помірним кліматом та рідкою водою на поверхні. Тепер це — пекельний світ, де замість повітря — вуглекислий газ і опади у вигляді сірчаної кислоти.

Венера
Планета Венера. Зображення: Space Engine

Пролітаючи повз пекельну сусідку Землі, космічний апарат BepiColombo виявив атоми вуглецю та кисню, що «видувалися» з Венери. Це відкриття, разом із попередніми дослідженнями втрати водню, може допомогти розкрити, що так змінило планету.

«Дослідження процесів втрати важких іонів на Венері має велике значення для нашого розуміння еволюції атмосфери та втрати води», — зауважує астрофізик Домінік Делькур.

Попри те, що Венера — наша найближча сусідка у Сонячній системі, ми знаємо про неї вкрай мало. Наразі лише одна місія вивчає її наближено — це орбітальний апарат Akatsuki. Однак інші космічні апарати, що пролітають повз для гравітаційних маневрів, не втрачають нагоди вивчати Венеру.

BepiColombo
Схема прольоту BepiColombo через магнітошар Венери. Авторство: Europlanet 2024 RI

Під час місії BepiColombo, спільної для Японської агенції аерокосмічних досліджень і Європейської космічної агенції, здійснено два прольоти повз Венеру у 2020 та 2021 роках. Другий проліт дозволив зонду потрапити у частину магнітного середовища, яке досі залишалося невивченим. Венера не має внутрішнього магнітного поля, як Земля. Її магнітне поле формується взаємодією заряджених частинок в атмосфері та сонячним вітром, утворюючи слабку магнітну «сферу».

Між магнітосферою та зовнішньою межею розташована магнітооболонка, яку BepiColombo пройшов між Венерою та Сонцем. Прилади зонда виявили кисень та вуглець, які подолали гравітацію Венери.

«Ми вперше зафіксували позитивно заряджені іони вуглецю, які вириваються з атмосфери Венери», — зауважує астрофізикиня Ліна Хадід.

У майбутньому заплановано щонайменше три місії для вивчення Венери, які можуть відкрити безліч таємниць. Серед них — механізми втрати вуглецю, активність вулканів та можливість існування життя у її атмосфері.

Раніше ми розповідали про те, чи є на Венері активні вулкани.