Астрономи знайшли гігантську екзопланету

Команда індійських астрономів повідомила про виявлення раніше невідомої екзопланети в зоряній системі TOI-4603. Її маса настільки велика, що вона розташована на самій межі, що відокремлює газові гіганти від коричневих карликів.

Масивна екзопланета в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA, G. Bacon (STScI) and N. Madhusudhan (UC)

TOI-4603 являє собою зорю спектрального класу F, розташовану на відстані 730 світлових років від Землі. Вона приблизно у 2,7 раза більша за Сонце. Маса TOI-4603 в 1,7, а світність у 9,7 перевершують сонячну. Вік системи становить 2 млрд років.

Під час вивчення даних, зібраних телескопом TESS, дослідники звернули увагу на періодичні зменшення блиску TOI-4603. Вони свідчать про те, що зоря має невидимого компаньйона, який час від часу здійснює транзити по її диску.

Подальший аналіз дав змогу встановити характеристики цього тіла, яке отримало позначення TOI-4603 b. За схожих із Юпітером розмірів, його маса перевищує масу найбільшої планети Сонячної системи в 12,9 раза, що дає середню щільність у 14,1 г/см³. Період обертання екзопланети становить 7,24 дня, а орбіта проходить на відстані 13,5 млн км від зорі. За розрахунками астрономів, рівноважна температура її денної півкулі становить близько 1400 °C.

На сьогодні TOI-4603 b є однією з найбільш масивних і щільних екзопланет, відомих ученим. За своїми характеристиками вона розташована практично на самій межі, що відокремлює газові гіганти від коричневих карликів, які також часто називають невдалими зорями. На відміну від планет, у надрах коричневих карликів можуть протікати деякі термоядерні реакції за участю ядер дейтерію та літію. Але, за астрономічними масштабами, вони тривають досить недовго, після чого коричневі карлики поступово остигають.

За словами дослідників знайдена екзопланета має велику наукову цінність. Її вивчення може дати додаткові дані про відмінності між найбільш масивними газовими гігантами та найменш масивними коричневими карликами.

Раніше ми розповідали про те, як James Webb виміряв температуру кам’яної екзопланети.

Як у ранній Сонячній системі були розподілені метали