Астрономи виявили чорні діри всередині ранніх галактик, які помирають

Міжнародна команда астрономів провела спостереження низки галактик, які сформувалися у перші кілька мільярдів років після Великого вибуху. Їм вдалося виявити кореляцію між чорними дірами, що знаходяться в їх центрах, та змінами здатними негативно вплинути на темпи народження нових світил.

Загадка мертвих галактик

Наш Чумацький Шлях є домом для безлічі світил різного віку. Але така картина спостерігається далеко не скрізь. Еліптичні галактики переважно населені старими зорями приблизно одного віку. Це вказує на те, що на початку свого життєвого циклу вони пройшли через період активного зореутворення, який раптово припинився.

Еліптична галактика M59 (знімок Hubble). ESA/Hubble & NASA, P. Cote

Питання про те, чому галактики, подібні до нашої, все ще продовжують формувати зорі, а еліптичні втратили цю можливість, давно цікавить астрономів. За однією з найбільш популярних версій вся справа в надмасивних чорних дірах, що знаходяться в їх центрах, чия активність руйнує газові хмари, повністю зупиняючи всі процеси зореутворення.

Чорні діри як перешкода зореутворенню

Щоб перевірити цю теорію, міжнародна команда дослідників скористалася оглядом COSMOS (Cosmic Evolution Survey). Він включає відомості про радіохвилі, інфрачервоне світло, видиме та рентгенівське випромінювання, зібрані провідними наземними обсерваторіями, також телескоп «Субару» та комплекс радіотелескопів ALMA. Дослідники зосередили свої зусилля на галактиках, розташованих на відстані 9,5 — 12,5 мільярда світлових років від Землі.

Галактики в ранньому Всесвіті, вивчені в рамках огляду COSMOS. Джерело: NAOJ

Спочатку астрономи використовували оптичні та інфрачервоні дані, щоб розбити галактики на дві групи: ті, в яких продовжується зореутворення, та ті, де воно припинилося. Далі, вони зосередилися на виробленому галактиками радіо та рентгенівському випромінюванні, яке є супутньою ознакою наявності в їх ядрах надмасивних чорних дір. Як наслідок, дослідникам вдалося виявити явну кореляцію між активністю чорних дір та загасанням процесів зореутворення. Це говорить про те, що чорні діри справді можуть запобігати народженню нових світил.

Водночас варто зазначити, що така картина не є універсальною. На сьогодні вченим також відомі випадки, коли чорні діри сприяли народженню нових світил та навіть формували галактики.