Hubble зазнімкував «дитя» чорної діри

Група супроводу місії Hubble опублікувала світлину, де можна побачити досить незвичайну пару об’єктів далекого космосу. У верхній правій частині знімка зображена еліптична галактика NGC 541. Такі об’єкти мають сферичну або еліпсоїдну форму та характеризуються повною відсутністю будь-яких слідів спіральних структур. Зазвичай вони не мають запасів пилу та газу, що дозволяють формувати нові світила, тому переважно населені старими зорями.

Объект Минковского
Галактика NGC 541 та «Об’єкт Мінковського» (фото Hubble). Джерело: NASA, ESA and S. Croft (Eureka Scientific Inc.)

Блакитна структура в нижній частині зображення є неправильною галактикою зі спалахом утворення, відомим під позначенням «Об’єкт Мінковського». Галактика надзвичайно молода. Її вік становить всього 7,5 млн років й вона населена світилами, які недавно сформувалися, на що вказує її характерний колір. За останніми підрахунками, загалом «Об’єкт Мінковського» складається з 20 млн зір.

Але як утворився «Об’єкт Мінковського»? На думку астрономів, у цьому винна надмасивна чорна діра, розташована у центрі її сусіда. NGC 541 є радіогалактикою. З неї виходять два джети, які активно випромінюють у радіодіапазоні. Їхнім джерелом є акреційний диск навколо надмасивної чорної діри у центрі NGC 541.

Галактики на кшталт NGC 541 досить часто оточені великими газовими гало. Ймовірно, вони залишаються після поглинань інших галактик, що може пояснити підвищену активність чорної діри. Джети, які формуються нею, врізаються у хмари газу. Ударна хвиля стискає та нагріває (іонізує) газ. Коли стислий газ знову переходить із високоенергетичного стану до низькоенергетичного, енергія залишає хмару у вигляді випромінювання. Потім вона остигає та колапсує, завдяки чому запускається процес зореутворення. Тож «Об’єкт Мінковського» можна в прямому значенні слова назвати «дитиною» чорної діри.

Нагадаємо, що чорні діри далеко не завжди сприяють формуванню нових зір. Найчастіше вони, навпаки, перешкоджають процесам зореутворення та позбавляють свої рідні галактики запасів необхідного для них «будівельного матеріалу».