Астрономи створили «ремікс пісні» чорної діри

Команда дослідників з NASA опублікувала аудіозапис, що дозволяє почути «пісню» надмасивної чорної діри, розташованої в центрі скупчення Персея. Цей гігант, маса якого перевищує сонячну в 800 млн разів, перебуває на відстані приблизно 240 млн світлових років від Землі.

Як почути чорну діру

Як відомо, більша частина космічного простору є вакуумом, де немає середовища для поширення звукових хвиль. Однак ситуація змінюється, якщо йдеться про масивні скупчення, що містять тисячі галактик, оточених величезними хмарами розігрітого до мільйонів градусів газу.

Ще 2003 року астрономи виявили, що чорна діра у центрі галактичного скупчення Персея виробляє брижі в навколишньому гарячому газі. Цю брижу можна перетворити на ноту, що приблизно на 57 октав нижче середньої «С» (або до).

У процесі недавнього дослідження команда астрономів з NASA використала отримані телескопом Chandra записи звукових хвиль чорної діри, щоб перетворити їх на «пісню», яку могла б почути людина. Спочатку вчені виділили хвилі, що рухаються в радіальному напрямку (тобто від чорної діри назовні). Потім астрономи перетворили їх у діапазон людського слуху шляхом масштабування вгору на 57 і 58 октав вище за їхню істинну висоту тону. Іншими словами, на опублікованому записі чути звуки з тоном у 144 квадрильйони та 288 квадрильйонів разів вище, ніж вони звучать насправді.

Звуки чорної діри в галактиці М87

Дослідники з NASA створили аналогічний «ремікс» і для чорної діри у центрі галактики М87. Саме її тінь була зображена на знаменитому знімку, опублікованому 2019 року.

Історичне зображення тіні чорної діри в галактиці M87. Джерело: EHT Collaboration

Отриманий запис базується на даних, зібраних трьома обсерваторіями: ALMA (радіодіапазон), Hubble (видимий діапазон) і Chandra (рентгенівський діапазон). Радіохвилі були утворені в найнижчі тони, оптичні дані — в середні, рентгенівські промені — у найвищі.

Опублікований NASA ролик також містить три візуальні блоки, що дозволяють ототожнити «пісню» чорної діри з різними частинами її гігантського джета. Угорі показані дані, зібрані рентгенівським телескопом Chandra, у центрі — результати спостережень Hubble, внизу — дані радіотелескопа ALMA. Найяскравіша частина зображення відповідає безпосередньо чорній дірі, маса якої в 6,5 млрд разів перевершує сонячну.