Астрономи підтвердили походження однієї з найстаріших зір Чумацького Шляху

Міжнародна команда дослідників підтвердила природу червоного гіганта SMSS 1605-1443. Він дійсно є однією з найстаріших зір у нашому Чумацькому Шляху.

SMSS 1605-1443 на тлі часової шкали Всесвіту. Джерело: Instituto de Astrofísica de Canarias

Червоний гігант SMSS 1605-1443 був виявлений у 2018 році. Він розташований на відстані близько 35 тисяч світлових років від Землі. Зоря, що помирала, привернула увагу дослідників завдяки вкрай незвичайному хімічному складу. Вона містить найменшу кількість заліза серед усіх відомих нам світил. Водночас, SMSS 1605-1443 багата на вуглець.

Подібний хімічний склад свідчить про те, що SMSS 1605-1443 є дуже старою зорею. Сформовані відразу після Великого вибуху світила мали дуже велику масу і складалися практично з водню та гелію (з дуже невеликими домішками літію та берилію). Вони прожили всього кілька мільйонів років і потім загинули, встигнувши виробити більш важкі елементи, на кшталт вуглецю.

Після виявлення SMSS 1605-1443 було висунуто припущення, що зоря утворилася невдовзі після Великого вибуху з хмари, що складалася із залишків світил першого покоління. Щоб перевірити цю гіпотезу, астрономи досліджували червоний гігант за допомогою змонтованого на VLT приймача ESPRESSO.

Спостереження показали, що SMSS 1605-1443 є частиною подвійної системи. Під час подальшого аналізу астрономи виміряли співвідношення ізотопів вуглецю-12 та вуглецю-13 в атмосфері червоного гіганта, щоб перевірити можливість перенесення маси від його компаньйона. Аналіз показав, що SMSS 1605-1443 містить у 60 разів більше вуглецю-12, ніж вуглецю-13. Це означає, що зоря не поглинала речовину компаньйона та зберегла свій первісний хімічний склад. Отже, вона є справжньою живою копалиною, вивчення якої дає вченим можливість зазирнути в часи, коли нашому Всесвіту було всього кілька сотень мільйонів років від народження.