Астрономи виявили металевий «шрам» на зорі-канібалі

Використовуючи Дуже Великий телескоп ESO (VLT), дослідники виявили підвищену концентрацію металів на білому карлику. Цей «шрам» залишився після того, як він поглинув фрагмент однієї з планет, що колись оберталися навколо нього.

Доля планет у системах білих карликів

Зорі, подібні до нашого Сонця, наприкінці свого життя перетворюються на червоних гігантів, знищуючи ті тіла, які перебувають поруч із ними. Потім вони скидають атмосферу, і від них залишається лише ядро, яке поступово остигає й перетворюється на білого карлика.

Земля та Сонце, що перетворилося на червоного гіганта, в уявленні художника. Джерело: wikipedia

На сьогодні астрономи зібрали чимало свідчень того, що подібний космічний «жар» здатний поглинати залишки планет, що обертаються навколо нього. Раніше вважалося, що в таких випадках їхня речовина рівномірно перемішується по поверхні білого карлика. Але результати недавніх спостережень, виконаних за допомогою VLT, показують, що це не так.

Металевий «шрам» на білому карлику

Відкриття було зроблено під час вивчення білого карлика WD 0816-310, розташованого на відстані 63 світлових років від Сонця. Астрономам вдалося знайти підвищену концентрацію металів у його спектрі. Оскільки всі елементи, важчі за водень і гелій, досить швидко «тонуть» усередині білих карликів, це свідчить про те, що недавно WD 0816-310 поглинув якийсь об’єкт. На думку вчених, це був планетарний фрагмент діаметром близько 500 км, що можна порівняти з розмірами астероїда Веста.

Білий карлик, що поглинає залишки планет, в уявленні художника. Джерело:
ESO/L. Calçada

Однак найнезвичайнішим є те, що вміст металів на поверхні карлика змінюється з інтервалом у кілька днів і корелює з його обертанням і магнітним полем. Це говорить про те, що вони сконцентровані в певній області — а точніше кажучи, на одному з магнітних полюсів. Вочевидь, магнітне поле мертвої зорі притягнуло метал, створивши своєрідний «шрам».

У майбутньому астрономи могли б вивчати подібні «шрами», щоб визначати хімічний склад екзопланет. Крім того, відкриття наочно демонструє, що планетарні системи можуть залишатися активними навіть після смерті зорі.

Раніше ми розповідали про виявлення найменшої відомої зорі, компаньйоном якої є білий карлик.