Розміром із Сатурн: знайдена найменша зоря

Міжнародна команда астрономів повідомила про виявлення однієї з найменших зір, усередині якої відбуваються термоядерні реакції. За розмірами її можна порівняти з Сатурном.

Подвійна система, що складається з білого карлика та звичайної зорі, в уявленні художника. Джерело: Mark Garlick/Getty Images

Відкриття було зроблено під час вивчення системи TMTS J0526, розташованої на відстані 2760 світлових років від Землі. Її основним компонентом є білий карлик, чия маса становить 0,73 сонячних, а діаметр приблизно в 10 разів менший за діаметр Сонця.

Його компаньйоном є зоря, у надрах якої відбуваються термоядерні реакції за участю гелію. Її маса становить 0,33 сонячних, а діаметр лише в 7 разів перевершує діаметр Землі (приблизно 90 тисяч км). Отже, це одна з найменших відомих нам зір. За розмірами вона навіть менша за Сатурн, чий діаметр становить 116 тисяч км.

Обидва об’єкти розділені невеликою дистанцією. Вони обертаються навколо спільного центру тяжіння з періодом всього 20 хвилин. Гравітація білого карлика поступово деформує зорю. Приблизно через 1,5 млн років вона переповнить свою порожнину Роша. Це призведе до того, що білий карлик почне поглинати речовину свого компаньйона, а період обертання зменшиться спочатку до 14, а потім 9 хвилин. Зрештою, зоря сама перетвориться на білий карлик, після чого почне розширюватися й знову віддалиться від свого компаньйона.