James Webb помітив уламки планет навколо «мертвої» зорі

Уламкові диски — досить поширене явище у Всесвіті. Молоді зорі мають протопланетні диски, з яких формуються планети. Чорні діри мають акреційні диски, які є джерелом галактичних струменів. Залишки наднових можуть утворювати диски навколо нейтронних зір. А як щодо білих карликів?

Ілюстрація уламкового диска навколо білого карлика
Ілюстрація уламкового диска навколо білого карлика. Авторство: NASA

Можна подумати, що уламкові диски білих карликів є звичайним явищем. Зрештою, нейтронні зорі вибухають з величезною силою, скидаючи більшу частину зовнішніх шарів зорі, тоді як білі карлики — це залишки червоних гігантських зір, які роздуваються, утворюючи планетарні туманності. Якщо нейтронні зорі можуть утримувати достатньо матеріалу для створення уламкового диска, то білий карлик, безсумнівно, теж може. І виявляється, що деякі білі карлики справді мають диск з уламків. Кілька відсотків білих карликів мають інфрачервоне випромінювання, що вказує на наявність матеріалу навколо них.

Враховуючи температуру поверхні та світність білих карликів, може бути важко детально вивчити їхні уламкові диски. Тому ми небагато знаємо про склад і формування цих дисків. Але це починає змінюватися завдяки новим спостереженням уламкового диска білого карлика за допомогою космічного телескопа James Webb (JWST).

Дзеркало майбутнього Сонячної системи

Спостереження стосуються зорі, відомої як WD 0145+234. У 2018 році вона пережила інфрачервоний спалах, який виник від фрагментації астероїда або комети, що обертається навколо світила. Це узгоджується з ідеєю, що акреційні диски білих карликів формуються із залишків їхніх зоряних систем, таких як планети та астероїди. Нові спостереження James Webb підтверджують наявність такого диска та ідею про те, що вони утворюються внаслідок зіткнень тіл, що обертаються навколо зорі.

Уламковий диск навколо білого карлика, зображення отримане завдяки James Webb
Уламковий диск навколо білого карлика. Зображення отримане завдяки James Webb

Зокрема, спектральні спостереження показують наявність силікатних зерен, які є залишками зіткнень. Силікати були виявлені навколо білого карлика і раніше, але ці спостереження також вказують на присутність карбонатів, що є особливо цікавим. Результат має бути підтверджений додатковими спостереженнями, але якщо він правильний, то це свідчить про те, що зіткнення більших тіл сприяли утворенню диска. Карбонати утворюються під час взаємодії з рідкою водою, тому мали б сформуватися всередині тіл, достатньо великих, щоб розтопити водяний лід. Щонайменше, десятки кілометрів у діаметрі. Тіла Сонячної системи часто містять карбонати, а оскільки Сонце з часом стане білим карликом, це дозволяє припустити, що уламкові диски білих карликів є результатом існування подібних планетних систем у минулому.

Команда продовжує аналізувати дані, щоб зрозуміти, які спостереження можуть бути найбільш корисними у майбутньому.

Раніше ми повідомляли про те, як білий карлик облітає нейтронну зорю всього за 50 хвилин.

За матеріалами universetoday.com.