Астрономи благають зберігати радіотишу на зворотному боці Місяця

У сучасну еру космічних польотів Місяць — мабуть, найпривабливіше місце для досліджень. Міжнародні космічні агенції та приватні компанії ретельно планують польоти до супутника Землі та посадку на його поверхню. Це відкриває можливості для подальших досліджень космосу. Але така активність може загрожувати унікальній радіотиші на зворотному боці Місяця, яка є ідеальною для радіотелескопів, що допомагають спостерігати космічне минуле.

Сонячне затемнення
Зворотний бік Місяця. На Землі помітна тінь, що падає під час сонячного затемнення. Ілюстрація: Space Engine

NASA вже проявила інтерес до побудови радіотелескопа на зворотному боці Місяця для спостережень у наддовгих хвильових діапазонах, які є важливими для дослідження космосу та пошуку ознак життя у Всесвіті.

Наприкінці березня Міжнародна академія астронавтики (МАА) організувала симпозіум в Італії, присвячений захисту радіотиші на Місяці. Мета заходу — пояснити загрозу радіозабруднення зворотного боку Місяця та розробити стратегії його захисту від штучного радіовипромінювання.

Ілюстрація майбутнього проекту побудови радіотелескопу в одному із кратерів на зворотному боці Місяця
Ілюстрація майбутнього проєкту побудови радіотелескопа в одному із кратерів на зворотному боці Місяця

Незважаючи на благородні мотиви, спокійні та незаймані дні «невидимої» півкулі Місяця можуть скоро завершитися. З появою нових місій на Місяць загроза для його радіотиші зростає. Подібні місії, такі як програма NASA Artemis, підвищують потребу у зв’язку з об’єктами на Місяці, а в майбутньому — з астронавтами, що стає критично важливим у новій ері досліджень космосу. Своєю чергою Китай розгорнув супутник Queqiao-2 для забезпечення зв’язку між Землею та майбутніми місіями на зворотному боці Місяця.

Зростання частоти місій до нашого природного супутника може загрожувати унікальній для досліджень глибокого космосу радіотиші. Астрономи сподіваються, що залучення міжнародної спільноти до обговорення та розробки правил для захисту цього унікального об’єкта може допомогти зберегти його для майбутніх поколінь.

Раніше ми показували, яким побачив зворотний бік Місяця Apollo 13.

За матеріалами gizmodo.com