NASA зазирне у Темний вік Всесвіту зі зворотного боку Місяця

Зворотний бік Місяця скоро буде використовуватись вченими для того, щоб зазирнути у давнє минуле Всесвіту. Для цього NASA у кооперації з Національною лабораторією Брукхейвена та Лоуренса Берклі Міністерства енергетики США та Лабораторії космічної науки Каліфорнійського університету в Берклі планують побудувати місячну обсерваторію під назвою Lunar Surface Electromagnetics Experiment-Night (LuSEE-Night).

Ілюстрація майбутнього проекту побудови радіотелескопу в одному із кратерів на зворотному боці Місяця
Ілюстрація майбутнього проєкту побудови радіотелескопа в одному з кратерів на зворотному боці Місяця

Радіотелескоп буде розміщений на приватному роботизованому посадковому апараті, який спуститься на зворотному боці Місяця наприкінці 2025 року. Після того, як він торкнеться поверхні нашого супутника, він спробує зібрати перші у своєму роді вимірювання з Темних віків Всесвіту. На зворотному боці Місяця LuSEE-Night використовуватиме бортові антени, радіоприймачі та спектрометр для вимірювання слабких радіохвиль із глибокого минулого у пошуках того, що вчені називають Сигналом Темних віків.

Темні віки — це період раннього Всесвіту, приблизно від 400 тис. до 400 млн років після Великого вибуху, задовго до того, як зорі та галактики почали повністю формуватися.

NASA не очікує від LuSEE-Night проривних відкриттів. Цей апарат розроблюється насамперед, щоб прокласти шлях для більш амбітних інструментів у майбутньому. За словами членів команди, більший проєкт міг би пролити світло на такі великі космічні питання, як природа темної енергії та утворення Всесвіту.

Повна тиша

Зворотний бік Місяця є чудовим місцем для пошуку слабких сигналів у повній тиші, оскільки Земля не перешкоджатиме науковій роботі своїм радіошумом. Однак далеке місце також створює труднощі.

Зворотний бік Місяця іноді помилково називають «темною стороною», але це не так — на ньому теж є зміна циклу дня і ночі, які тривають приблизно 14 земних днів. Температури на зворотному боці Місяця коливаються від +121°C до -173°C. Тому LuSEE-Night має бути сконструйований таким чином, щоб витримувати два тижні інтенсивного впливу Сонця під час місячного дня, а також залишатися у робочому стані протягом двох тижнів суворо холодної темряви. І цей цикл має повторюватись знову і знову. Термін експлуатації місії LuSEE-Night на поверхні Місяця становить два роки.

Раніше ми розповідали про загадки раннього Всесвіту.