Астероїд Фаетон обертається все швидше і швидше

Астрономи проаналізували поведінку астероїда Фаетон і дійшли висновку, що період його обертання навколо власної осі зменшується за рік на 4 секунди. 2024 року до нього має вирушити японський автоматичний зонд DESTINY+.

Астероїд Фаетон
Уявлення художника про астероїд Фаетон. Джерело: Space.com

Астероїд Фаетон прискорив своє обертання

Шон Маршал, планетолог з обсерваторії Аресібо у Пуерто-Рико, нещодавно оприлюднив дослідження періоду обертання астероїда Фаетон навколо власної осі. Орбіта цього небесного тіла лежить достатньо близько до Сонця та Землі. Він вважається потенційно небезпечним, але безпосередньої загрози зіткнення з ним немає.

Маршал проаналізував спостереження астероїда у період між 1989 та 2021 роками та спробував створити модель його форми та того, як відбувається обертання. В залежності від того, яким боком Фаетон повертається до Сонця, змінюється площа освітленої поверхні та, як наслідок, видима яскравість його у небі.

Але виявилося, що спостережувані дані не збігаються з моделлю космічної каменюки, яка обертається рівномірно. Пояснити зміну яскравості Фаетона можна тільки в тому випадку, якщо його обертання постійно прискорюється.

Вчені підрахували, що за рік період обертання Фаетона зменшується на 4 мілісекунди. Скоріш за все це пов’язано з кометною активністю, яка виникає при його наближенні до Сонця. Випаровування газів дає імпульс, який і призводить до цього ефекту.

Місія DESTINY+

Фаетон — лише одинадцятий астероїд, у якого спостерігається прискорення обертання через кометну активність. Він підходить до Сонця на відстань усього 21 млн км і з його поверхні починають випаровуватися матеріали, які зазвичай у кометній активності участі не беруть.

Серед усіх космічних каменів, які демонструють подібне прискорення обертання, він найбільший. Діаметр Фаетона складає 5,4 км. Крім того, це найблакитніший астероїд, відомий людям. І це теж пов’язано з його близькістю до Сонця.

У 2024 році Японія має запустити до нього зонд DESTINY+. Він зробить кілька обертів навколо Сонця і 2028-го зблизиться з Фаетоном. І для нього дуже важливим є точно передбачити, які сторони астероїда будуть освітлені Сонцем.