Аномальний спалах на зорі могло викликати «екстремальне випаровування» планети

Зоря FU Оріона багато років тому збільшила свою яскравість, але так і не повернулася до норми. На думку вчених, причиною цього стала юпітероподібна планета, яка переживає «екстремальне випаровування».

Газовий гігант, що переживає «екстремальне випаровування»
Газовий гігант, що переживає «екстремальне випаровування». Джерело: NASA

Загадка FU Оріона

Група дослідників з Університету Лестера нещодавно опублікувала роботу, де спробувала розкрити таємницю зорі FU Оріона. Це молоде яскраве світило розташоване на відстані 1200 св. років від нас. Відоме воно вже достатньо давно, але 85 років тому астрономи звернули на нього особливу увагу.

У цей час зоря FU Оріона різко збільшила свою яскравість. Це було схоже на спалах, які часто відбуваються на зорях, але він був надзвичайно яскравим і не припинявся. З часом вчені дійшли висновку, що причиною цього екстремального явища може бути протопланетний диск, який є у цього молодого світила.

Газ та пил, які його утворюють, почали інтенсивно падати на зорю, що і призвело до збільшення світимості FU Оріона. Однак не всіх астрономів влаштовувало таке пояснення, й у новому дослідженні вони припустили, що причиною спалахів може бути молода планета.

«Екстремальне випаровування» газового гіганта

Вчені спостерігали за рухом FU Оріона в космосі та припустили, що навколо зорі може обертатися досить масивне тіло. Наявність планет у газопилових дисках, що оточують молоді зорі, зараз вважається звичайною справою.

Астрономи змоделювали, що б сталося, якби на певній відстані від FU Оріона виник газовий гігант вдесятеро масивніший за Юпітер, а потім наблизився до своєї зорі через вплив газопилового диска, який гальмував його рух.

Виявилося, що на певному етапі могло відбутися «екстремальне випаровування». Випромінювання зорі зірвало з неї частини атмосфери, які утворили щільну оболонку. При цьому вони почали сильно розігріватися.

«Екстремальне випаровування» призвело до утворення того, що фахівці назвали дисковим інферно. Фактично планета вариться у тому, що колись було її атмосферою. При цьому процес виривання газу з атмосфери не припиняється. Вчені переконують, що завершиться це тим, що планета буде розірвана на частини.