James Webb сфотографував Юпітер, а лист Галілея виявився підробкою: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: астрономи знайшли планету-океан, лист Галілея виявився підробкою, а також дивовижне фото Юпітера відтелескопа James Webb.

«Критикуючи чуже — пропонуй своє. Коли пропонуєш — роби.» —  Сергій Корольов

Лист Галілея виявився підробкою

Лист італійського астронома Галілео Галілея, що довгі роки вважався перлиною колекції бібліотеки Мічіганського університету, виявився підробкою. В ході нещодавньої перевірки з’ясувалося, що документ був виготовлений на початку XX століття. Про це свідчать чорнило, почерк, деякі слова та водяні знаки на папері.

Підробний лист Галілео Галілея. Джерело: sciencealert.com

Супутники показали російську бронетехніку поблизу Запорізької АЕС

Міністерство оборони Великої Британії опублікувало серію супутникових знімків Запорізької АЕС. Вони демонструють вантажівки та бронетранспортери російських загарбників, що стоять лише за 60 м від енергоблоку. На думку британських розвідників, це зроблено для того, щоб звинуватити Україну у створенні ризику ядерної катастрофи.

Супутниковий знімок російської військової техніки на Запорізькій АЕС. Джерело: UK Ministry of Defence

James Webb сфотографував Юпітер

Вчені, які працюють із космічним телескопом Джеймса Вебба (JWST), опублікували нове вражаюче зображення Юпітера. Воно демонструє безліч дивовижних подробиць найбільшої планети Сонячної системи, включно з гігантськими штормами, полярними сяйвами, її супутниками та кільцями.

Знімок Юпітера в інфрачервоному діапазоні, зроблений телескопом James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team, Judy Schmidt

Знайдено планету-океан

Проаналізувавши дані, зібрані космічним телескопом TESS, міжнародна команда астрономів оголосила про відкриття екзопланети, яка входить до складу системи з двох червоних карликів. Результати спостережень свідчать про те, що цей світ може бути планетою-океаном, повністю вкритою водою та позбавленою суші.

Планета-океан в уяві художника. Джерело: Benoit Gougeon, Université de Montréal

Успішний пропал надрукованої на 3D-принтері ракети

Компанія Relativity Space опублікувала відеозапис, що демонструє успішний пропал першого ступеня ракети Terran 1. Її особливість полягає в тому, що вона практично повністю надрукована на 3D-принтері. За словами представників компанії, перший запуск нової ракети відбудеться вже найближчим часом.

Астрофотографи Ендрю Маккарті та Коннор Матерн опублікували неймовірно детальний портрет Місяця, на створення якого їм знадобилося два роки. 174-мегапіксельне зображення, що отримало назву «Полювання на Артеміду», демонструє всіяну численними кратерами місячну поверхню. Завдяки підвищеній насиченості кольору знімок також дає уявлення про хімічний склад нашого природного супутника. Червоні тони відповідають регіонам, багатим на залізо та польовий шпат, а блакитний колір — це ділянки, де реголіт збагачений титаном.

174-мегапіксельне зображення Місяця «Полювання на Артеміду». Джерело: PetaPixel

Цікава цифра: 5 тисяч

Саме стільки станцій супутникового інтернета Starlink від компанії SpaceX нещодавно отримала Україна. Нова партія терміналів була профінансована Польщею. Загалом від моменту початку широкомасштабної російської агресії наша країна отримала вже понад 20 тисяч терміналів Starlink. Вони допомагають ЗСУ завжди залишатися на зв’язку, а об’єктам критичної інфраструктури — працювати у складних умовах.

Starlink
Термінали Starlink допомагають користувачам підключатися до Інтернету через супутники компанії без необхідності кабельного з’єднання

Що почитати на вихідних

На початку наступного тижня NASA планує запустити місію Artemis I, яка ознаменує початок повернення людей на Місяць. Детальніше про те, що являє собою найпотужніша ракета-носій з часів легендарної Saturn V і новий космічний корабель Orion, ви можете дізнатися з нашого спеціального матеріалу.

Також ми написали про десяту річницю виходу зонда Voyager 1 у міжзоряний простір і про те, яке майбутнє очікує на апарат-рекордсмен.

Читайте у попередньому дайджесті: Українці купили супутник, а Starlink завдяки Україні підписав контракт із ВПС США на велику суму.