1000 тонн на добу: науковці підрахували швидкість «виробництва» кисню на Європі

Використовуючи дані, зібрані зондом Juno, астрономи визначили, як багато кисню утворюється на поверхні супутника Юпітера Європи. Ці дані важливі для оцінки її життєздатності.

Знімок Європи, зроблений апаратом Juno під час прольоту у вересні 2022 року. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Європа — четвертий за розмірами супутник Юпітера. Її поверхня повністю вкрита льодом, під яким ховається гігантський океан, що містить більше води, ніж усі земні водойми разом узяті. Питання про життєздатність цього океану є давнім предметом наукових дискусій. Одним із ключових факторів є наявність у ньому кисню, який може використовуватися в метаболічних реакціях.

Кисень може потрапляти в океан Європи з поверхні. Вона постійно бомбардується зарядженими частинками з радіаційних поясів Юпітера, які розщеплюють молекули води. Основне питання полягає в тому, як багато кисню виробляється таким чином.

Донедавна вчені мали діаметрально протилежні оцінки: від кілограма до більш ніж 1000 кг на секунду. Але місія Juno допомогла внести ясність. У 2022 році апарат виконав близький проліт Європи. Встановленому на його борту інструменту JADE вдалося визначити концентрацію іонів водню і кисню, які були створені зарядженими частинками, що бомбардують супутники, й потім підхоплені магнітним полем Юпітера. Це дало змогу визначити вироблення кисню. Воно становить 12 ± 6 кг на секунду, або 1000 ± 500 тонн на добу.

Схема «виробництва» кисню на поверхні Європи. Джерело: NASA/JPL-Caltech/SWRI/PU

За словами дослідників, ці дані дають «більш вузький діапазон» для підтримки життя. Водночас науковцям поки що невідомо, яка частина цього кисню досягає океану Європи. Відповідь може надати місія Europa Clipper, яку запустять восени цього року. Вона має досягти Юпітера і розпочати вивчення Європи у 2030 році.