Книжкова полиця Apollo

Місячна програма Apollo є одним із найбільш досліджених історичних сюжетів. Тисячі сторінок наукових досліджень описують політичні рішення щодо польоту до Місяця, технічні деталі місії та характер космонавтів. Серед усього книжкового розмаїття ми обрали ті, які допоможуть зрозуміти велич програми Apollo.

Джон Ф. Кеннеді та місячні перегони

Дослідження історії Apollo логічно почати з відправної точки програми — рішення президента США Джона Кеннеді про «висадку американців на Місяць і їхнє успішне повернення».

«Джон Ф. Кеннеді та місячні перегони» (John F. Kennedy and the Race to the Moon), Джон Логсден

Книга «Джон Ф. Кеннеді та місячні перегони» історика космічної політики Джона Логсдена — це спроба відтворити еволюцію мислення JFK щодо освоєння космосу та відповісти на питання, як і чому виникло рішення про пілотований політ до Місяця. Ця книга — про міжурядову боротьбу, політичний внесок помічника президента Теда Соренсена, наукового радника Джерома Віснера, віцепрезидента Ліндона Джонсона й адміністратора NASA Джеймса Вебба. Зокрема, наводяться докази, що Кеннеді пропонував Хрущову спільно висадити на Місяць представників обох країн.

Існує думка, що президент США вирішив брати участь у «місячних перегонах» насамперед задля того, щоб відвернути увагу від невдалого вторгнення на Кубу, відомого як «Операція у затоці Свиней». Автор стверджує, що Кеннеді ніколи не цікавився дослідженням космосу — ані на посаді сенатора, ані президента. Але після того, як Радянський Союз відправив на орбіту Юрія Гагаріна, він погодився, що для Америки життєво важливим є реванш і демонстрація технологічної спроможності США у позаземних умовах. Місяць підходив для цього ідеально.

«Висадка людини на його поверхню не вимагала великих технологічних нововведень і могла базуватися на наукових знаннях початку 1960-х. Потрібні були тільки значні фінансові ресурси», — стверджує автор.

Під час зустрічі з Джеймсом Веббом та іншими посадовими особами у 1962 році президент Кеннеді заявив, що пріоритетним завданням для NASA є обігнати Радянський Союз у місячних перегонах. «В іншому випадку ми не повинні витрачати такі гроші, бо мене не цікавить космос».

За іронією долі, Кеннеді, який не мав реального інтересу до космічних досліджень, увійшов в аннали історії як людина, яка зробила найбільше досягнення в освоєнні космосу у XX столітті.

Вернер фон Браун: космічний мрійник, інженер війни

Програма Apollo була би неможливою без обдарованого німецького інженера з зовнішнішністю голлівудської зірки — Вернера фон Брауна.

«Вернер фон Браун: космічний мрійник, інженер війни» (Von Braun: Dreamer of Space, Engineer of War Paperback), Майкл Нойфельд

Він, безперечно, був однією з найвпливовіших і найсуперечливіших постатей в історії освоєння космосу та ракетобудування. Фон Браун очолив команду інженерів, які створили найпотужнішу в світі ракету Saturn, що доправила американських астронавтів на Місяць і дозволила США виграти місячні перегони. Але він також був і головним конструктором німецьких балістичних ракет V-2, які нацисти використовували для бомбардування Англії та Бельгії. Для побудови цих ракет німці залучали полонених у концтаборах, яких утримували в нелюдських умовах, про що знав фон Браун.

Після повалення нацистського режиму США та СРСР вивезли з Німеччини найцінніший ресурс, у тому числі людський. Вернер фон Браун разом із 1500 інженерів переїхав до Сполучених Штатів. Якби не Холодна війна, його, швидше за все, судили б за «злочини проти людства». Але доля склалася так, що цей геніальний військовий злочинець став американським героєм, якого шанують президенти й на його честь навіть знімають кіно.

Книга Майкла Нойфельда — це найповніша та найавторитетніша біографія фон Брауна. Автор уникає оціночних суджень як щодо надмірного прославлення «батька» програми Apollo, так і цькування нацистського інженера. Висновки читач має зробити сам.

Apollo 8. Історія першого польоту до Місяця

Це єдина книга в нашому огляді, перекладена українською. Астронавти Аpollo 8 — Френк Борман, Джим Ловелл і Білл Андерс — перші земляни, які впритул наблизилися до нашого природного супутника, облетіли його, відпрацювали схему польоту і тим самим проклали шлях для наступних місій.

«Apollo 8. Історія першого польоту до Місяця», Джефрі Клюгер

Ця книга — не лише про політ і напружені тижні, які йому передували. Це насамперед історія про астронавтів, їхній вибір й епоху, що формувала їхній характер.

Цікавий факт: у той час, коли екіпаж здійснював обліт Місяця, на Землі одружувалися донька новообраного президента Ніксона та онук президента Ейзенхауера. І на цьому весіллі перший тост пролунав за Apollo 8!

Перша людина на Місяці: історія Apollo 11

Чи існував кращий кандидат на роль першої людини, яка зробила маленький, але такий важливий для людства крок на поверхні Місяця? Скромний, неговіркий, досвідчений пілот, учасник Корейської війни Ніл Армстронг до початку космічної кар’єри випробовував реактивні літаки та перспективні літальні апарати NASA. Він став першим цивільним льотчиком, який потрапив у загін астронавтів.

«Перша людина на Місяці: історія Apollo 11» (The First Men on the Moon: The Story of Apollo 11), Джеймс Р. Хансен

«Перша людина» — це напрочуд детальний портрет найвідомішого космічного мандрівника у світі. Книга базується на більш ніж 50-годинному інтерв’ю з самим Армстронгом, а також дискусіях із його родиною та друзями й на архівних документах. Його обтяжувала слава та надмірна увага преси, а тому Ніл не часто тішив своїх прихильників публічними виступами.

Після «прогулянки» Місяцем Армстронг залишив NASA, але зостався в галузі, яку любив — авіакосмічній інженерії. Він продовжував літати на планерах до кінця життя. Цікаво, що посвідчення пілота астронавт отримав раніше, ніж водійські права.

За мотивами книги був знятий фільм «Перша людина» режисера Демієна Шазелла.

Несучи вогонь: подорожі астронавта

Автор книги — астронавт, учасник легендарного польоту Apollo 11. У той час, як Ніл Армстронг і Едвін Олдрін здійснили посадку на поверхню Місяця, на орбіті на їхнє повернення чекав командир модуля Columbia Майкл Коллінз.

«Несучи вогонь: подорожі астронавта» (Carrying the Fire: An Astronaut’s Journeys), Майкл Коллінз.

До написання книги автор не залучав професійних журналістів або літературних посередників. Вийшла щира, подекуди наївна розповідь про своє життя та політ на Apollo 11. Журнал TIME назвав її «найкращою книжкою, написаною астронавтом».

Кілька годин Коллінз перебував на самоті у космічному кораблі на орбіті навколо Місяця. У книзі він ділиться спогадами, що відчуває найсамотніша людина у Всесвіті, яка спостерігає в ілюмінаторі не блакить Землі, а сірий мертвий ландшафт її супутника.

Талант Майкла не вичерпується письменницьким хистом, він — чудовий садівник, має унікальну колекцію троянд.

Apollo 12. В Океані Бур

Хроніка другої висадки людини на Місяць, яка відбулася в листопаді 1969-го, написана дуже докладно, часом навіть перенасичена дрібними деталями місії, через що стиль книги може здатися сухуватим. Проте читати її варто. Хоча б для того, щоб дізнатися про археологічні дослідження за межами Землі.

«Apollo 12. В Океані Бур» (Apollo 12. On the Ocean of Storms), Девід Харланд

Астронавти Піт Конрад і Алан Бін, згідно з планом польоту, сіли недалеко від автоматичного апарату Surveyor 3, посадка якого відбулася двома роками раніше. За планом експедиції вони мали детально його сфотографувати та зняти окремі елементи для подальшого вивчення на Землі. Оскільки апарат на той момент уже не функціонував, він являв собою космічний артефакт, що автоматично зробило Конрада з Біном першими космічними археологами.

Втрачений Місяць: небезпечна подорож Apollo 13

Книга починається з опису трагічної сторінки в історії місячної програми — корабля Apollo 1. Під час одного з передполітних тренувань у ньому сталася пожежа, що призвела до загибелі трьох астронавтів.

«Втрачений Місяць: небезпечна подорож Apollo 13» (Lost Moon: The Perilous Voyage of Apollo 13), Джим Ловелл, Джефрі Клюгер

Джеймс Ловелл — учасник чотирьох космічних польотів (двох — на кораблі Gemini та двох — на Apollo). Остання місія закінчилася для нього невдачею, і саме про цей політ йдеться у книзі. Через вибух бака з рідким киснем і подальшу втрату електроенергії в командному модулі Odyssey Центр управління польотами NASA скасував висадку на Місяць, а новим завданням астронавтів стало успішне повернення додому. Про всі виклики, з якими зіткнувся екіпаж на відстані сотень тисяч кілометрів від Землі, розповідає його безпосередній учасник.

За мотивами книги знятий фільм «Аполлон-13», що якісно доповнить прочитану історію.

Остання людина на Місяці

Капітан Юджин (Джин) Сернан є одним із трьох астронавтів, кому довелося двічі побувати в околицях природного супутника Землі. Він же — остання людина, яка залишила свій слід на місячній поверхні у XX столітті.

«Остання людина на Місяці» (The Last Man on the Moon), Джин Сернан, Дон Девіс

Командир Apollo 17 — один із найдосвідченіших учасників місячної програми та єдиний серед них астронавт слов’янського походження: його мати за національністю чешка, а батько — словак.

У своїх спогадах Сернан розповідає про нелегке дитинство, про пошуки жінки, яку він бачив усього кілька хвилин і яка потім стала його дружиною, про втрату друзів-астронавтів і, власне, про всі три свої космічні польоти.