Вчені хочуть зазирнути в океан Плутона

Планетологи припускають, що на Плутоні є океан рідкої води. У нещодавно опублікованому дослідженні вони спробували зрозуміти, який вигляд він може мати.

Плутон
Плутон. Джерело: phys.org

Нові розрахунки вчених

Гіпотетичний океан рідкої води глибоко під крижаною поверхнею Плутона опинився в центрі уваги завдяки новим розрахункам Алекса Нгуєна, аспіранта факультету наук про Землю, навколишнє середовище і планети в галузі мистецтв і наук Вашингтонського університету в Сент-Луїсі.

У статті, опублікованій у журналі Icarus, Нгуєн використав математичні моделі та зображення з космічного апарата New Horizons, який пролетів повз Плутон у 2015 році, щоб ближче познайомитися з океаном, який, ймовірно, криється під товстою оболонкою з азоту, метану та водяного льоду.

Протягом багатьох десятиліть планетологи припускали, що Плутон не може підтримувати океан. Температура поверхні становить близько -220°C, настільки холодна, що навіть такі гази, як азот і метан, замерзають у твердому стані. У води не має бути жодного шансу.

Але в останні роки видатні вчені, зокрема Вільям Б. Маккіннон, професор наук про Землю, навколишнє середовище і планетарні науки в Arts & Sciences, зібрали докази того, що під кригою карликової планети дійсно може бути рідка вода.

Цей висновок ґрунтується на кількох доказах, зокрема, на кріовулканах Плутона, які вивергають лід і водяну пару. Хоча досі тривають певні дебати, на думку Нгуєна, існування океану під поверхнею Плутона є загальновизнаним.

Дослідження океану Плутона

Нове дослідження розглядає океан детальніше, навіть якщо він розташований занадто глибоко під льодом, щоб вчені могли його побачити. Нгуєн і Макговерн створили математичні моделі для пояснення тріщин і випуклостей у льоду, що покриває рівнину Супутника на Плутоні, яка утворилася внаслідок зіткнення з гігантським метеоритом мільярди років тому.

Їхні розрахунки показують, що океан у цій області існує під оболонкою водяного льоду завтовшки від 40 до 80 км. Ця захисна ковдра вберігає воду від замерзання.

Вчені також розрахували ймовірну щільність або солоність океану на основі тріщин у льоду вище. За їхніми оцінками, океан Плутона щонайбільше на 8 відсотків щільніший за морську воду на Землі, або приблизно такий самий, як Велике Солоне озеро в штаті Юта. Якби ви змогли якось дістатися до океану Плутона, то з великою ймовірністю без особливих зусиль плавали б у ньому.

Як пояснив Нгуєн, такий рівень щільності пояснює велику кількість тріщин на поверхні. Якби океан був значно менш щільний, крижаний панцир зруйнувався б, створивши набагато більше тріщин, ніж ми спостерігаємо насправді.

Якби ж він був щільніший, то тріщин було б менше. «Ми вирахували своєрідну зону Золотоволоски, де щільність і товщина крижаної оболонки є ідеальними», — сказав дослідник.

Космічні агенції не планують повертатися на Плутон найближчим часом, тому багато його таємниць залишаться для майбутніх поколінь дослідників. Незалежно від того, чи називається він планетою, планетоїдом або просто одним із багатьох об’єктів у зовнішніх областях Сонячної системи, його варто вивчати.

Приховані сили термосфери: вітри на межі з космосом нагадують береговий бриз