Звідки з’явився «Чужий»: що ми знаємо про зоряну систему Дзета Сітки

У багатьох фантастичних фільмах, книгах і серіалах фігурують цілком реальні зоряні системи. Серед них «Дюна», про головні зорі якої ми вже розповідали.

Але є ще одна популярна науково-фантастична франшиза, в якій можна зустріти цілком реально існуючу зорю. Мова про «Чужого», дія якого розгорталася в системі Дзета Сітки. З нагоди виходу фільму «Чужий: Ромул» ми б хотіли розповісти про те, що зараз астрономам відомо про цей світ.

Дзета Сітки в «Чужому»

Загалом дії відразу трьох фільмів про ксеноморфів відбуваються в зоряній системі Дзета Сітки. Це оригінальний «Чужий», «Чужі» та «Прометей».

Система Дзета Сітки у фільмі «Чужий»

У «Чужому» космічний корабель «Ностромо» змінює свій курс і прибуває в систему Дзета Сітки після отримання невідомого сигналу. Його джерело розташоване на одному з місяців, який обертається навколо газового гіганта з кільцями, що нагадує Сатурн. У фільмі йдеться, що діаметр супутника становить 1200 км, період обертання навколо своєї осі — 2 години, а поверхня складена з лавових порід.

Поверхня LV-426 у фільмі «Чужий»

Попри такі скромні розміри, сила тяжіння на поверхні тіла становить 0,86 g. Воно має повноцінну атмосферу, яка складається з азоту, метану та вуглекислого газу. Звичайно, в реальності, такий крихітний об’єкт навряд чи зміг володіти настільки потужною гравітацією. Тому в деяких книгах про «Чужих» значення діаметра супутника було збільшено до більш правдоподібних 12 тисяч км.

За сюжетом фільму з’ясовується, що на супутнику немає власних форм життя, а сигнал йде від іншопланетного космічного корабля, який колись зазнав аварії на цьому небесному тілі. Проникнувши на його борт, герої знаходять мертвого іншопланетянина, а також вантаж, який перевозив корабель і який складається з яєць паразитичної форми життя, що використовує інших живих істот як інкубатори.

LV-426 у фільмі «Чужі»

З «Чужих» ми дізнаємося, що після подій першого фільму супутник зазнав тераформації й отримав позначення LV-426 (іноді його також називають Ахероном). Тепер на ньому багата киснем атмосфера, а температура підвищилася настільки, що на поверхні вже можна перебувати у звичайному одязі. Водночас LV-426 все одно складно назвати приємним для життя місцем. Через роботу атмосферного процесора її небо майже завжди закрите хмарами, там ідуть постійні зливи та дмуть дуже потужні вітри.

LV-223 у фільмі «Прометей»

Дія «Прометея» теж розгортається в системі Дзета Сітки, але біля іншого супутника газового гіганта з кільцями під позначенням LV-223. Він має сприятливіший клімат, ніж LV-426, а атмосфера нагадує земну, за одним важливим винятком — вона містить набагато більше вуглекислого газу. Тому людина без скафандра може вижити на поверхні LV-223 не більше кількох хвилин.

LV-223 у фільмі «Прометей»

На LV-223 є покинута база, колись збудована стародавньою іншопланетною цивілізацією Інженерів, а також трапляються деякі хробакоподібні форми життя. Щоправда, незрозуміло, чи є вони місцевими, чи привезені прибульцями з інших світів.

Дзета Сітки в реальності

Такою Дзета Сітки показана у фільмах про ксеноморфів. Але що нам насправді відомо про цю зоряну систему?

Положення зір Дзети Сітки на небі.

Почнемо з того, що це подвійна система. Вона складається з пари жовтих карликів, розташованих на відстані 39 світлових років від Землі. Видима зоряна величина Дзети Сітки на земному небі становить +5,5. Тож за ідеальних умов її можна побачити на небі неозброєним оком.

Фільми про «Чужого» не показували нам дві зорі на небі LV-426. Однак це можна пояснити тим, що жовті карлики розділені досить значною дистанцією в 3700 а. о. Це в 120 разів більше відстані між Сонцем і Нептуном. На такій великій відстані другий компонент системи буде мати вигляд дуже яскравої зорі, яскравість якої приблизно в 35 разів менша від повного Місяця (або в 1320 разів більша за яскравість Венери на земному небі).

Зорі Дзети Сітки

За своїми розмірами та масою зорі Дзети Сітки нагадують наше Сонце. Вони трохи менші й тьмяніші, а також мають нижчу металевість (відсоток вмісту елементів, важчих за водень і гелій). Що стосується віку, то тут оцінки астрономів розходяться. Дзета Сітки є частиною рухомої групи зір Дзета Геркулеса, чий вік становить 8 млрд років. Низька металевість також вказує на те, що Дзета Сітки має бути старшою за Сонце. Однак цьому суперечать результати вивчення хромосфер її зір. Згідно з ними, вік системи становить лише 2 млрд років.

Чи є у Дзети Сітки планети? У XX столітті деякі уфологи стверджували, що маленькі сірі чоловічки прилітають на Землю саме з цієї системи. Можливо, саме тому автори «Чужого» і вибрали її як місце дії.

Але наразі астрономам не вдалося знайти екзопланет у системи Дзети Сітки. Водночас спостереження, виконані у 2007 і 2010 роках космічними телескопами Spitzer і Hershel виявили надлишок інфрачервоного випромінювання. Його пов’язали з осколковим диском, що оточує одну із зір і нагадує за своїми характеристиками пояс Койпера. Однак свіжіші спостереження комплексу ALMA поставили під сумнів існування диска та списали попередні дані на помилку вимірювань.

Втім, це зовсім не означає, що у Дзети Сітки немає планет. Цілком можливо потужнішим телескопам наступного покоління вдасться щось знайти в цій системі. Головне, щоб це не виявився іншопланетний корабель, що зазнав аварії, з підозрілим вантажем на борту.