Зразки астероїда Рюгу розповіли про сонячні бурі

Японські науковці продовжують вивчати зразки астероїда Рюгу, які кілька років тому привіз зонд «Хаябуса-2». Вони застосували нову техніку, яка дозволила з’ясувати, що частина порід та мінералів, які його утворюють, сформувалася під дією інтенсивного бомбардування високоенергетичними частинками сонячного вітру.

Вчені вивчають зразки з астероїда Рюгу
Вчені вивчають зразки з астероїда Рюгу. Джерело: phys.org

Зразки з астероїда Рюгу

Аналіз зразків, отриманих з астероїда Рюгу космічним апаратом «Хаябуса-2» Японської космічної агенції, дозволив отримати нові відомості про те, що вони пережили інтенсивне бомбардування зарядженими частинками. Результати дослідження, проведеного професором Юкі Кімурою з Університету Хоккайдо та його колегами з 13 інших установ Японії, опубліковані в журналі Nature Communications.

«Хаябуса-2», що досягнув астероїда Рюгу 27 червня 2018 року, зібрав зразки під час двох обережних приземлень, а потім, під час прольоту поблизу Землі у грудні 2020 року, скинув їх на поверхню. Зараз космічний апарат продовжує свою космічну подорож. У планах — спостереження за двома іншими астероїдами, які мають відбутися у 2029 і 2031 роках.

У дослідженнях використовувалися пучки електронів, які проникали крізь зразки, щоб виявити деталі їхньої структури та електромагнітні властивості. Цей метод називається електронною голографією.

Про що можуть розповісти зразки з астероїда?

Завдяки тому, що зібрані з астероїда зразки можна досліджувати у земній лабораторії, науковці мають змогу багато дізнатися про те, в яких умовах відбулося формування цих небесних тіл. Зокрема, вчені дізналися, що на них тривалий час діяла несприятлива «космічна погода» у вигляді високоенергетичного сонячного випромінювання.

Оцінити все це за метеоритами, що врізаються в атмосферу Землі, неможливо. По-перше, вони часто походять із внутрішніх частин астероїдів, тому могли не зазнавати впродовж мільйонів років таких драматичних змін. По-друге, нагрівання під час проходження земної атмосфери могло їх сильно змінити.

«Ознаки «космічного вивітрювання», які ми виявили безпосередньо, дадуть нам краще розуміння деяких явищ, що відбуваються в Сонячній системі», — каже Кімура. Він пояснює, що напруженість магнітного поля зменшувалася в міру формування планет і вимірювання залишкової намагніченості на астероїдах може розкрити інформацію про те, як це відбувалося.

Фрамбоїди

Особливо цікавим відкриттям стало те, що маленькі мінеральні зерна, які називаються фрамбоїдами, що складаються з магнетиту, форми оксиду заліза, повністю втратили свої нормальні магнітні властивості. Дослідники припускають, що це сталося через зіткнення з високошвидкісними мікрометеороїдами діаметром від 2 до 20 мікрометрів.

Фрамбоїди були оточені тисячами металевих наночастинок заліза. Розбираючись у тому, куди ті поділися, вчені сподіваються дізнатися більше про еволюцію астероїдів.

«Хоча наше дослідження має насамперед фундаментальний науковий інтерес і розуміння, воно також може допомогти оцінити ступінь деградації, яку може спричинити космічний пил, що на великій швидкості зіштовхується з роботизованими або пілотованими космічними апаратами», — підсумовує Кімура.

Комети врізалися в Уран і Нептун щогодини впродовж мільйона років