Зоряний суперспалах пролив світло на важке дитинство Землі

Американські астрономи зафіксували суперспалах молодої зорі, яка всього за кілька годин стала в сто разів яскравішою. Він дає уявлення про те, як поводяться новонароджені світила на ранніх етапах свого життя та як вони впливають на розвиток планет.

Зоряний суперспалах. Джерело: beyondearthlyskies.blogspot.com

Відкриття було зроблено під час вивчення HD 283572. Це зоря, чия маса приблизно на 40% більша за сонячну, розташована на відстані 400 світлових років від Землі. Її вік становить менш як 3 млн років.

Вчені застосували радіотелескопи комплексу SMA на Гаваях для вивчення розподілу пилу в протопланетному диску, що оточує зорю, сподіваючись знайти там зачатки майбутніх екзопланет. Натомість зафіксували потужний спалах, який призвів до того, що світність зорі збільшилася більш ніж у сто разів. За 9 годин HD 283572 випустила приблизно в мільйон разів більше енергії, ніж будь-які подібні спалахи в міліметровому діапазоні, які спостерігалися на найближчих зоряних сусідах Сонця.

За оцінками дослідників, кожна мілісекунда події була еквівалентна витрачанню всього ядерного арсеналу Землі. Оскільки було зафіксовано лише один спалах, залишається незрозумілим, що саме його спровокувало. Можливо, це була взаємодія з невидимими зорями-компаньйонами або планетами чи періодична активність зоряних плям.

Зміна яскравості зорі HD 283572 до, під час і після суперспалаху. Джерело: CfA/J. B. Lovell et al.

У будь-якому разі, спалах є важливою підказкою, що дає змогу зазирнути в далеке минуле Сонячної системи. Він вказує на те, що зоряна активність може чинити дуже серйозний вплив на новонароджені планети, обмежуючи ріст їхніх атмосфер або серйозно пошкоджувати вже сформовані газові оболонки. Не виключено, що такі спалахи навіть можуть руйнувати планетні ембріони.

Раніше ми розповідали про найпотужніший, за останні шість років, спалах на Сонці.