Зоряна брама арабського світу: космічна програма ОАЕ

Об’єднані Арабські Емірати є новачком у космосі. Ще не так давно вони навіть не мали власного космічного агентства. Проте саме ОАЕ стали першою в історії арабською країною, чий автоматичний розвідник досягнув Марса. Космічний суд, колонія на Марсі, місяцехід та інші плани ОАЕ в підкоренні космосу — у нашому матеріалі.

Перші кроки

Хоча Об’єднані Арабські Емірати й мають давню історію, однак держава у сучасному вигляді була заснована лише 1971 року. Об’єднання шейхств (князівств), які раніше перебували під британським протекторатом, а також зростання світових цін на нафту і нафтопродукти полегшили новій державі здійснення перших самостійних кроків у галузі економіки та зовнішньої політики.

ОАЕ ще тільки формували свою політичну систему, та вже оголосили про величні плани — стати одним зі світових центрів розвитку науки та технологій, зокрема у космічній сфері. Доволі амбітна ціль, якщо зважити, що жоден з еміратів не мав досвіду в освоєнні космосу, в той час, як на світовій арені вже відбулося багато історичних космічних подій, як-от висадка людей на Місяць.

Та це не зупинило президента ОАЕ шейха Заїда бін Султана Аль Нахайяна. Він провів кілька зустрічей із представниками NASA, а в лютому 1976 року Емірати відвідали троє членів екіпажу Apollo 17. Астронавти подарували шейху шматок місячного ґрунту та модель космічного шатла.

Зацікавлення найвищого керівництва держави, як і сама постать шейха, стимулювали інтерес до теми космосу в країні. ОАЕ обрали нетрадиційний «шлях до зірок» — тут не йдеться про створення ракети-носія, злети та падіння недосвідчених інженерів і науковців. Натомість є амбітні проєкти, сильні міжнародні партнери та потужна державна підтримка. Ще однією особливістю космічної програми є те, що Емірати ніколи не мали космічних проєктів військового спрямування, віддавши перевагу мирному освоєнню космосу.

Космічна програма

З початку нинішнього століття спостерігається новий виток інтересу до теми космосу в ОАЕ. Країна підписала головний міжнародний космічний документ — Договір про космос та інші тематичні документи ООН.

Супутник DubaiSat-1

2008 року фонд національного добробуту Абу-Дабі Mubadala профінансував заснування компанії Yahsat, яка сьогодні входить до десятки найбільших супутникових компаній у світі. Yahsat запустила перший супутник зв’язку в 2011 році, і відтоді вивела на орбіту ще два. Останній із них, Al Yah 3, був запущений у січні 2018 року та забезпечує покриття у K-діапазоні для 95% жителів Бразилії.

Фонд Mubadala інвестує і в космічні проєкти у всьому світі. Зокрема, він був одним із головних інвесторів Virgin Galactic ще до 2019 року, коли компанія успішно провела IPO на Нью-Йоркській фондовій біржі.

Державний устрій ОАЕ, які є федерацією з двома домінуючими еміратами, вплинув і на інституційні особливості в космічній сфері. Повноваження щодо реалізації космічної політики розділені між двома найбільшими еміратами — Абу-Дабі та Дубаєм.

Фахівці з ОАЕ збирають космічний апарат KhalifaSat у Космічному центрі ім. Мухаммеда бін Рашида (емірат Дубай)

У Дубаї розмістився Космічний центр імені Мухаммеда бін Рашида. Головні напрями його роботи — підготовка еміратських астронавтів, управління супутниками та місії з дослідження Марса та Місяця. Центр був заснований у 2006-му, а вже через три роки представив супутник DubaiSat-1, переважно розроблений у Кореї, який вивела на орбіту українська ракета «Дніпро». 2013 року з’явився DubaiSat-2, цього разу створений спільно Південною Кореєю та ОАЕ. А ще через п’ять років — KhalifaSat (DubaiSat-3), вже повністю еміратської збірки. Перший еміратський астронавт Хаззаа аль-Мансурі вийшов на орбіту у 2019 році на космічному кораблі «Союз МС-15».

Хаззаа аль-Мансурі — перший громадянин ОАЕ, який побував у космос.

В Абу-Дабі з 2014 року функціонує космічна агенція, що відповідає за стратегічний розвиток космічної індустрії ОАЕ. Основні завдання установи — налагодження міжнародної співпраці в космосі, розвиток науки, підготовка національної стратегії та координація космічної діяльності. Країна підписала двосторонні угоди про співпрацю з усіма ключовими гравцями в освоєнні космосу.

Емірати ініціювали створення Панарабського космічного агентства — міждержавної організації, що могла б опікуватися питаннями розвитку цивільного космосу в регіоні. І хоч ОАЕ не вдалося мобілізувати навколо себе сусідів зі значно слабшими космічними амбіціями, певних результатів вони все ж досягли — закріпили за собою роль космічного лідера в регіоні.

Курс на Марс і Місяць

Будівництво космодрому, космічний туризм, колонія на Марсі — це лише частина амбітних планів ОАЕ. Проєкти вражають своєю масштабністю. Однак після успіху країни в дослідженні Червоної планети місця для сумнівів немає — цілі будуть досягнуті.

«Аль-Амаль» перший в історії арабський апарат, який досяг Марса.

Емірати презентували проєкт запуску на Марс першого арабського зонда «Аль-Амаль» («Надія») лише за рік після заснування космічного агентства. Місія стартувала 2020-го, а Червоної планети досягла у 2021-му — на 50-ту річницю незалежності держави. Таким чином, ОАЕ стали п’ятою країною, якій вдалося вивести свій апарат на ареоцентричну орбіту.

Колонізація арабами Марса запланована на далекий 2117 рік, та перші кроки на цьому шляху вже зроблені. У пустелі неподалік Дубая почалося будівництво наукової лабораторії під назвою Mars Science City, де імітуватимуть умови Червоної планети: пустеля ОАЕ має багато спільного з її безплідною поверхнею. У поселенні розміром із тридцять футбольних полів житимуть дослідники, а також тренуватимуться астронавти. Всі будівлі та приміщення будуть розташовані під скляними куполами, виготовленими на 3D-принтерах.

Проєкт марсіанської колонії під надувними куполами, розроблений інженерами з ОАЕ.

Дослідники вивчатимуть, як вирощувати їжу в суворій місцевості, що є цінним для ОАЕ досвідом з огляду на те, що країна імпортує більше 80% продуктів харчування. Заплановані й експерименти з застосуванням таких новітніх технологій, як 3D-друк, штучний інтелект і робототехніка. Комплекс стане важливою лабораторією для молодих еміратців, які цікавляться наукою та технологіями.

Інший великий проєкт — Emirates Lunar Mission. Під час цієї місії на природний супутник Землі буде відправлено місяцехід із науковим обладнанням. Початковий графік польоту передбачав відправку апарата до Місяця у 2024-му, але у квітні 2021 року було оголошено про перенесення дати запуску на 2022-й. Апарат запустять у межах проєкту США із висадки людей на Місяці Artemis.

Космос як каталізатор інвестицій та інновацій

Історично економіка ОАЕ базувалася на експорті вуглеводнів, туризмі та логістиці. Сьогодні держава диверсифікується, і космос відіграє важливу роль. Нова космічна економіка, на думку міністерки з передових технологій ОАЕ Сари Аль Амірі, має покладатися на приватний сектор, якому держава передасть накопичений за останні 15 років досвід, а проривні технології можливі лише за умови тісної співпраці бізнесу, науки та інвесторів — як національних, так і іноземних.

Арабські фахівці встановили на супутник KhalifaSat систему управління власної розробки

Глобалізацію космосу добре ілюструє історія супутника ОАЕ MySat-1 CubeSat. Його створили студенти Університету науки, технологій та досліджень Халіфа в Абу-Дабі у партнерстві з компанією Yahsat. На МКС у 2019 році його доставив космічний корабель Cygnus американської компанії Northrop Grumman, а на задану орбіту його вивів External NanoRacks CubeSat Deployer. Так само в лютому 2021 року був розроблений та доправлений на орбіту MySat-2. Така на вигляд процвітаюча глобальна космічна екосистема — дослідження, бізнес та інновації об’єднуються задля досягнення успіху в космосі та повернення цих переваг у повсякденне життя на Землі.

Ще однією «цеглиною» для розвитку космічної екосистеми є врегульоване правове поле. ОАЕ стали ініціатором змін до існуючого законодавства щодо видобутку ресурсів у космосі, регулювання питання космічного сміття, а також питань логістики. Кожен із цих напрямів має як комерційний потенціал, так і є важливою ланкою на шляху до колонізації Місяця та Марса.

Усі комерційні суперечки на навколоземній орбіті будуть врегульовані у «космічному суді» ОАЕ, про заснування якого стало відомо на початку цього року. Зокрема, новий арбітражний суд спеціалізуватиметься на космічній діяльності приватних компаній (наприклад, на розбіжностях із приводу купівлі супутників або зіткнення пристроїв на орбіті).

В ОАЕ діють 44 вільні економічні зони, що пропонують інфраструктуру, а також сприятливі правила власності та оподаткування, з метою залучення підприємництва й інновацій. Наприклад, NanoRacks має офіс у Hub71 — технологічному інкубаторі в зоні вільного ринку Global Market в Абу-Дабі.

Університет Халіфа, Космічне агентство ОАЕ та компанія Al Yah Satellite Communications підписали угоду про заснування та фінансування Центру космічних технологій та інновацій KUSTIC, яка допомагатиме у плануванні та розробці наступних космічних місій.

Однак, на думку арабських стратегів, фінансів та інновацій недостатньо: ще одним ключовим компонентом успіху в освоєнні космосу є кадри. ОАЕ активно популяризує STEM-професії, а одне з завдань марсіанської місії — надихнути молоде покоління працювати у сфері науки й техніки. Як свідчать попередні звіти, вже є результати. П’ять університетів ОАЕ запустили нові програми бакалаврату з науки, на наявні наукові ступені реєструється більше людей, а спеціальна програма з залучення школярів до дослідження Марса охопила 50 тис. учнів середніх і початкових шкіл, а також близько тисячі викладачів.

Передові дослідницькі інститути та амбітна космічна програма допомагають ОАЕ залучати кадри не лише всередині країни, а й з усього Близького Сходу. Рішення влади перетворити ОАЕ на космічну державу вже надихнуло багатьох юнаків-еміратців на кар’єру в технічній сфері та продовжує залучати до Дубая найрозумнішу молодь з усього Близького Сходу. А за таких умов ми ще не раз почуємо про космічні звершення Арабських Еміратів.

Автор: популяризаторка науки, кандидатка історичних наук Наталя Боротканич

Ця стаття була опублікована у №6(187) 2021 року журналу Universe Space Tech. Придбати цей номер в електронній чи паперовій версії можна у нашому магазині.