Зонд NASA зареєстрував «зникнення» сонячного вітру

Апарат MAVEN, що перебуває на орбіті навколо Марса, зафіксував незвичайний феномен у вигляді зникнення сонячного вітру. Це призвело до різкого розширення марсіанської атмосфери.

Взаємодія Марса та сонячного вітру в уявленні художника. Джерело: NASA/GSFC

Марс, як і всі планети нашої Сонячної системи, постійно «омивається» потоком сонячного вітру. Його заряджені частинки взаємодіють із газовою оболонкою та спричиняють на неї тиск. Крім того, оскільки у Марса немає магнітного поля, сонячний вітер постійно вибиває атоми з атмосфери, які потім відлітають у міжпланетний простір. Вважається, що через цей процес Червона планета втратила більшу частину своєї газової оболонки та запасів води.

Але в грудні 2022 року дію цього механізму було призупинено. Прилади апарата MAVEN зареєстрували майже повне «зникнення» потоку заряджених частинок, що випускаються Сонцем. Оскільки густина сонячного вітру впала в 100 разів, це призвело до того, що магнітосфера та іоносфера Червоної планети змогли розширитися на тисячі кілометрів. Вони збільшилися понад утричі порівняно зі звичайними розмірами і кардинально змінили свій характер. Магнітне поле Сонця, яке зазвичай знаходиться всередині марсіанської іоносфери, було витіснено назовні, що перевело іоносферу з намагніченого в ненамагнічений стан. Водночас шар між сонячним вітром і магнітосферою став надзвичайно електромагнітно тихим.

Сама подія була викликана тим, що швидший сонячний вітер обігнав повільніший сонячний вітер, який діяв як мітла, змітаючи та стискаючи дві області разом. Їхня взаємодія залишила після себе регіон вкрай низької щільності сонячного вітру, який і поспостерігав MAVEN.

У міру того як Сонце наближається до максимуму своєї активності, MAVEN зможе зафіксувати ще більше таких подій. Це дасть змогу вченим краще розібратися в особливостях марсіанської атмосфери.