Зниклі золото та платина: найпотужніший гамма-спалах завів науковців у глухий кут

У жовтні 2022 року телескоп Gemini South виявив надзвичайно яскравий спалах, який отримав прізвисько «Найяскравіший за всі часи», або BOAT (Brightest Of All Time). Після аналізу події за допомогою космічного телескопа James Webb дослідники встановили, що це був результат гіпернової — надпотужного вибуху загиблої зорі. У залишках вибуху вчені шукали важкі елементи, такі як золото та платина, але не знайшли їх. Відсутність важких елементів дуже спантеличила вчених, що залишає питання щодо походження цих елементів відкритим. Результати досліджень вибуху були опубліковані в Nature Astronomy.

BOAT
Художня візуалізація спалаху BOAT. Ілюстрація: Northwestern / CIERA / IT Research Computing and Data Services

Пустота у вибуху

Гамма-сплески поділяють на короткі та довгі. Короткі дуже швидкоплинні та в середньому тривають долі секунди. Гамма-сплески тривалістю довше двох секунд називають довгими. BOAT належить до останньої категорії. Але цей рекордний спалах тривав приголомшливі 10 годин! Через рік після спалаху наукова група визначила, що BOAT випромінював гамма-промені з енергією до 13 тераелектронвольт — такою самою енергією, як і Великий адронний колайдер під час його другого запуску.

Тривалий період світіння найяскравішого спалаху дозволив дослідникам здійснити подальший аналіз за допомогою James Webb і ближнього інфрачервоного спектрографа NIRSpec, що допомогло встановити — сама наднова не була виробником важких елементів.

«Такі яскраві гамма-спалахи мають бути справжньою золотою жилою для утворення важких елементів. Але ми не побачили жодних доказів їхньої наявності в BOAT — це вкрай дивно», – пояснює співавторка дослідження та астрофізикиня з Гарвардського університету, Ешлі Віллар.

Не найбільший спалах

Попри неймовірну енергію спалаху, BOAT насправді не є найбільшим вибухом, який коли-небудь спостерігався в космосі — цей титул належить AT2021lwx, майже 8-мільярдному спалаху з далекої чорної діри та газової хмари, що її оточує.

Астрономи побачать ще більше вибухів, подібних до цього, і подібних до BOAT, коли з’являться обсерваторії наступного покоління. Однією з таких незабаром стане обсерваторія Вери Рубін у чилійській пустелі Атакама, яка використовуватиме камеру з роздільною здатністю 3,2 мільярда пікселів.

Раніше ми повідомляли про те, як у найяскравішого гамма-спалаху виявлена дивна особливість.

За матеріалами gizmodo.com