Знайдена найстаріша планетарна туманність

Міжнародна команда астрономів оголосила про виявлення нової планетарної туманності. Вона входить до складу розсіяного зоряного скупчення M37. Вік туманності перевищує 70 тисяч років, що робить її найстарішим подібним об’єктом, відомим астрономам.

Що таке планетарна туманність

Планетарні туманності є фінальною фазою життєвого циклу сонцеподібних зір. Вони утворюються, коли світило, яке перетворилося на червоного гіганта, починає скидання зовнішніх шарів атмосфери в навколишній простір. Випромінювання оголеного ядра іонізує скинуту оболонку, змушуючи її світитися. Саме ця стадія і називається планетарною туманністю.

Планетарна туманність NGC 7293 «Равлик» — найбільша на земному небі. Джерело: NASA, NOAO, ESA, the Hubble Helix Nebula Team, M. Meixner (STScI), and T.A. Rector (NRAO).

Тривалість життя планетарних туманностей зазвичай становить кілька десятків тисяч років. За астрономічними масштабами це буквально пара миттєвостей. Згодом ядро зорі остигає настільки, що перестає випромінювати достатньо ультрафіолету для іонізації газової оболонки. Як наслідок, туманність стає невидимою. Ядро ж перетворюється на білого карлика.

Найстаріша планетарна туманність

Знайдена астрономами планетарна туманність отримала позначення IPHASX J055226.2+32372. Вона входить до складу розсіяного зоряного скупчення M37 і характеризується дуже низькою поверхневою яскравістю. Діаметр туманності становить близько 5,2 світлових років, відстань до неї оцінюється у 3260 світлових років. У її центрі знаходиться гарячий білий карлик із дефіцитом водню.

Планетарна туманність IPHASX J055226.2+32372. Джерело: The Astrophysical Journal Letters (2022)

За оцінками вчених, маса самої туманності становить 0,32 сонячних, у той час як маса її материнської зорі перевищувала масу Сонця у 2,8 раза. Засновані на швидкості розширення розрахунки показали, що вона утворилася 78 тисяч років тому, що є рекордом для таких об’єктів. Знахідка порушує питання про максимально можливий термін життя планетарних туманностей. Астрономи припускають, що такі об’єкти зберігаються довше, перебуваючи всередині зоряних скупчень, ніж поза ними.

Нагадаємо, що нещодавно телескоп James Webb зробив знімок планетарної туманності NGC 3132.