Злиття надмасивних чорних дір може відбутися в найближчі три роки

Дві надмасивні чорні діри у галактиці, що знаходиться на відстані один млрд світлових років від нас весь час зменшують період взаємного обертання. В найближчі три роки вчені очікують на їх злиття. Яким чином воно буде спостерігатися невідомо, але вчені дуже хочуть його побачити.

Злиття надмасивних чорних дір
Пара чорних дір, що готові злитися. Джерело: www.sciencealert.com

Злиття надмасивних чорних дір

Невдовзі має відбутися злиття надмасивних чорних дір. Про це повідомляє група китайських астрономів, які спостерігають за галактикою SDSS J1430+2303. Вона знаходиться на відстані один млрд світлових років від нас і демонструє коливання, які дуже нагадують обертання двох колосальних об’єктів загальною масою у 200 млн разів більше сонячної один навколо одного.

Щобільше, характер зміни сигналів вчені інтерпретують як досить швидке скорочення. За даними астрономів протягом останніх трьох років період обертання двох чорних дір скоротився з приблизно одного року до одного місяця. Тож, цілком можливо, що скоро ці два об’єкти зіллються у один.

«Скоро» для астрономів може означати проміжки часу, які перевищують не тільки людське життя, але і тривалість існування більшості сучасних держав. Однак цього разу мова іде усього про три роки, протягом яких можна очікувати на злиття.

Як спостерігати подію?

Злиття надмасивних чорних дір — найзначніша подія, яку може побачити сучасна астрономія. Крім, власне, грандіозності самої події вона цікава також тим, що допоможе розв’язати одну із найбільших загадок сучасної науки.

Ми досі не знаємо, як надмасивні чорні діри в центрах галактик виростають до такого розміру. Найбільш популярна теорія говорить, що відбувається це саме шляхом злиття. Але подія у галактиці SDSS J1430+2303, якщо вона все ж відбудеться, стане першою, яку люди змогли побачити.

З 2015 року астрономи змогли вивчити декілька десятків злиттів чорних дір. Щоправда, усе це були об’єкти зоряної маси. Детектори LIGO та Virgo розраховані на частоти, які відповідають саме такому діапазону мас. Якщо навіть нас і чекає дійсно велетенське зіткнення, то гравітаційних хвиль від нього ми можемо просто не відчути.

Та і саме питання існування пари надмасивних чорних дір на настільки близькій орбіті досі остаточно не доведено. Бо окрім чудовиськ, зображення яких люди навчилися отримувати нещодавно, там присутня купа цікавих об’єктів: зорі-гіганти, молекулярні хмари, де відбувається зореутворення, пульсари та ниткоподібні радіохмари. Усе це випромінює енергію на різних частотах і однозначно інтерпретувати, ознакою чого є коливання випромінювання неможливо.

За матеріалами: www.sciencealert.com