Зіткнення в іншій зоряній системі породило гігантську пилову хмару

Використовуючи дані, зібрані інфрачервоним телескопом Spitzer, американські астрономи виявили гігантську хмару навколо молодої зорі. На їхню думку, вона утворилася внаслідок зіткнення зародків планет.

Зоряна система HD 166191 в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

На початку свого існування у Сонячній системі налічувалося кілька сотень планетарних ембріонів. У результаті наступних зіткнень їхній розмір поступово збільшувався, а кількість зменшувалася. У результаті вціліла лише невелика кількість об’єктів, що дали початок нинішнім планетам Сонячної системи.

На думку астрономів, аналогічні процеси мають відбуватися і в інших молодих зоряних системах. Раніше вдавалося знаходити ознаки гігантських зіткнень, але наявних даних було замало для визначення показників об’єктів, які брали в них участь.

Гігантська пилова хмара

Під час нового дослідження команда астрономів з університету Аризони звернулася до даних телескопа Spitzer. Їхній вибір упав на молоду зорю HD 166191, вік якої оцінюється в 10 млн років. На цій стадії вона все ще має бути оточена великою кількістю планетарних зародків. Дослідники припустили: якщо проводити регулярні спостереження світила, то рано чи пізно вдасться виявити сліди їхніх зіткнень.

Зіткнення двох крижаних об’єктів у залишковому диску (концепт). Джерело: ESA/NASA, M. Kornmesser

Розрахунок вчених виправдався. У середині 2018 року телескопу Spitzer вдалося зафіксувати сліди зміни блиску HD 166191, викликаного транзитом величезної пилової хмари. Під час додаткових наземних спостережень астрономам вдалося визначити характеристики цієї хмари й згодом обчислити розміри об’єкта, що її породив. Дослідники дійшли висновку, що вона мала утворитися за участю об’єкта діаметром близько 530 км, який за розмірами можна порівняти з астероїдом Веста.

Варто зазначити, що всього через кілька місяців після виявлення пилова хмара навколо HD 166191 почала розсіюватися. Вже 2019 року астрономи не змогли зафіксувати її слідів.

Раніше ми писали про те, що гігантське зіткнення не було причиною відсутності води на Землі.