«Жорстокий вбивця та колонізатор»: ім’я Магеллана хочуть викреслити з астрономії

Відомий португальський мореплавець Фернан Магеллан відомий у всесвітній історії своєю першою навколосвітньою експедицією XVI століття. Його ім’ям названа протока між материком Південна Америка й архіпелагом Вогняна Земля. Також воно потрапило на зоряне небо: на його честь названо Велику та Малу Магелланові Хмари — супутники нашої галактики Чумацький Шлях, видимі лише у південній півкулі Землі. Але астрономи хочуть позбавити такого привілею відомого мореплавця та перейменувати галактики-супутники.

Велика та Мала Магелланові Хмари у небі над обсерваторією ESO Paranal у Чилі
Велика та Мала Магелланові Хмари у небі над обсерваторією Серро-Паранал у Чилі. Фото: ESO

Зворотній бік мандрівки Магеллана

Міжнародний астрономічний союз (International Astronomical Union), відповідальний за присвоєння назв астрономічним об’єктам, закликав перейменувати Магелланові Хмари через насильницьку та колоніальну діяльність мореплавця на користь іспанської корони. Союз стверджує, що Магеллан був не лише мандрівником і першовідкривачем, але й убивцею, який поневолював і знищував корінні народи тихоокеанського регіону. Вони наполягають на тому, що його ім’я більше не повинно асоціюватися із астрономією. Про це повідомляє стаття у журналі APS Physics.

Портрет Фернана Магеллана
Портрет Фернана Магеллана (1480-1521), який очолив першу навколосвітню експедицію. Зображення: PHAS/Universal Images Group

«Магеллан робив жахливі вчинки. На територіях, що стали Гуамом і Філіппінами, він і його люди спалювали села та вбивали їхніх мешканців. Ми та багато інших астрономів вважаємо, що астрономічні об’єкти не повинні називатися на честь мореплавця, або на честь когось іншого, хто проводив насильницьку колоніальну політику», — пояснює астроном Міа Рейес з Амхерстського коледжу в Массачусетсі. За її словами, Магеллан очолював іспанську експедицію 1519 року, яка здійснила перше європейське плавання до Азії через Тихий океан. Він загинув 1521 року в битві з корінним населенням на території сучасних Філіппін.

Велика та Мала Магелланові Хмари
Велика та Мала Магелланові Хмари. Фото: Wikipedia

Професор Девід Хогг із Нью-Йоркського університету стверджує, що ім’я Магеллана має бути викреслене з неба за його експансіоністську діяльність, а також через те, що він не був першовідкривачем цих космічних об’єктів — вони були названі на честь мореплавця лише  наприкінці XIX століття, а до того вони мали власні назви у мовах місцевих народів тихоокеанського регіону.

Революція в назвах

Заклик до змін є результатом революції в номенклатурі, що зараз розгортається. Дослідники вимагають зміни наукових назв, які наразі вважаються неприйнятними через перегляд історичних подій із точки зору постраждалих сторін. Наприклад, існують види, названі на честь диктаторів — турун Гітлера (Anophthalmus hitleri) та метелик Муссоліні (Hypopta mussolinii). Як наслідок, науковці вимагають від різноманітних організацій дозволити змінювати назви, що вважаються образливими.

Альтернатива Магеллановим Хмарам

Наразі незрозуміло, які альтернативні назви можна було б дати Магеллановим Хмарам. У якості однієї з пропозицій існує варіант «Молочні Хмари». Але й на цьому проблема не вичерпається, адже на честь мореплавця були названі два телескопи в Чілі. Рейес також наполягає на їх перейменуванні. Також незрозуміло, чи буде перейменована знаменита Магелланова протока.

На думку вчених, у майбутньому потрібно ретельніше підходити до присвоєння назв зіркам і видам, оскільки багато хто стверджує, що вони не повинні більше нагадувати про конкретних людей. У якості прикладу наводять нейтральні назви, які носять марсоходи Curiosity та Perseverance.

Раніше ми повідомляли про те, як Магелланові хмари виглядають поруч із Дуже великим телескопом.

За матеріалами Guardian