Фото дня: Магелланові хмари та Дуже великий телескоп

Представлене фото зроблене на вершині гори Серро-Паранал. На передньому плані можна побачити два допоміжні телескопи комплексу Дуже великий телескоп ESO (VLT), націлені на зоряне небо.

Велика Магелланова Хмара у небі над Дуже великим телескопом ESO. Джерело: ESO/ M. Zamani

Дуже великий телескоп ESO

Загалом VLT складається з чотирьох основних 8,2-метрових («юнітів») та чотирьох 1,8-метрових допоміжних телескопів. Основні «юніти» VLT — стаціонарні. Допоміжні телескопи встановлені на рухомих платформах, їх можна переміщати рейками, розміщуючи на 30 підготовлених майданчиках. Це дає можливість використовувати весь комплекс як інтерферометр з переналаштовуваною базою.

Найближчі сусіди Чумацького Шляху

У небі над VLT можна побачити дві «хмари». Насправді це Велика та Мала Магелланові хмари — дві з приблизно п’ятдесяти галактик-супутниць, які обертаються навколо нашого Чумацького Шляху.

Магелланові хмари у небі над Дуже великим телескопом ESO. Джерело: ESO/ M. Zamani

Хоча Магелланові хмари набагато менші за Чумацький Шлях, вони все одно містять мільярди зір. Діаметр Великої Магелланової Хмари (на знімку вона внизу праворуч) — 14 тисяч світлових років, а Малої (вище центра кадру) — 7 тисяч світлових років. Вони розташовані на відстані приблизно 160 та 200 тисяч світлових років від Чумацького Шляху, що робить їх нашими найближчими сусідками. Це набагато ближче, ніж знаменита галактика у сузір’ї Андромеда, від якої нас відділяє приблизно 2,5 млн світлових років.

На фото також можна побачити слабке червоне сяйво. Цей феномен називається світінням нічного неба. Воно виникає через природне випромінювання атомів і молекул земної атмосфери, у даному разі кисню.

Магелланові хмари можна бачити тільки на південному небі та за умови, що воно не забруднене засвіченням від міського освітлення. Це одна з причин, через які телескопи комплексу VLT працюють у глибинах віддаленої від цивілізації чилійської пустелі Атакама. Саме тут ведеться будівництво грандіозного Екстремально великого телескопа, який після введення в експлуатацію стане найбільшою оптичною обсерваторією на Землі.