Зелений спалах над Венерою: астроном-любитель упіймав вкрай рідкісне явище

Шведський фотограф та астроном-любитель Петер Розен вразив світлиною рідкісного астрономічного явища, яке він зафіксував у нічному небі Швеції 8 січня 2024 року. Спостерігаючи, як Венера піднялась над горизонтом Стокгольма, Розен випадково зафіксував блискучий зелений спалах навколо планети.

Зелене світіння Венери над Стокгольмом
Зелене світіння Венери над Стокгольмом. Фото: @pixmix_photo

«Я фотографував Місяць та Венеру, коли вони сходили над Стокгольмом, починаючи з 7 ранку, та побачив, як над Венерою щось спалахнуло», — ділиться Розен.

Для знімкування астрофотограф використовував цифрову дзеркальну камеру Canon EOS 5D Mark IV і телеоб’єктив Tamron 150–600mm f/5-6.3 Di VC USD G2 на 600-міліметровій фокусній відстані. Послідовність знімків була зроблена при ISO 3200 з витримкою 0,6 секунди та діафрагмою f/8.

Анімація зеленого "спалаху" над Венерою
Анімація зеленого спалаху над Венерою. Фото: @pixmix_photo

Астрофотографу вдалося зафіксувати анімаційну послідовність із 11 кадрів, при цьому сам зелений спалах тривав лише одну-дві секунди. Розен показав обрізки збільшеної світлини у форматі GIF. Зелений спалах є вкрай рідкісним явищем і, як описує Space Weather, можливо, це найкращий його знімок в історії, проте сам Розен вже раніше спостерігав подібне.

«Крім Сонця, де це явище спостерігається найчастіше, я фіксував його на Марсі у 2018 році», — розповідає фотограф. Розен зазначає, що хоча такі явища рідко спостерігаються, йому пощастило зафіксувати їх завдяки постійному інтересу до фотографування планет.

Зелені спалахи відбуваються тому, що нижня атмосфера Землі діє як призма, розбиваючи біле світло на сім кольорів. Коли яскрава планета, як Венера, опиняється дуже низько над горизонтом, вона може перетворитися на мініатюрну веселку. Ілюзія спалаху з’являється, коли надзвичайно різкі градієнти температури у повітрі посилюють той чи інший колір. У випадку зі спостереженнями астрофотографа над Венерою був помічений зелений спалах.

«Багато хто стверджує, що такі явища відбуваються вкрай рідко. Це правда, адже я бачив їх всього двічі за шість останніх років. Проте не відмовлявся від фотографування планет навіть у складних умовах, коли вони перебували невисоко над обрієм або в турбулентній атмосфері. Це завжди мало свої результати», — додає Розен.

Ще з дитинства Розена захоплювало нічне небо. Коли його матір вперше показала йому Марс і пояснила, що це не зірка, а планета, він був вражений можливістю побачити інший світ. У 16 років він почав спостерігати за Сатурном у телескоп, а згодом — займатися любительською фотографією астрономічних об’єктів.

Венера над Стокгольмом
Венера над Стокгольмом. Фото: @pixmix_photo
Світлові стовпи над Стокгольмом
Світлові стовпи над Стокгольмом. Фото: @pixmix_photo

Раніше ми пояснювали про рідкісне явище «сяйво да Вінчі», яке видно щомісяця.