ESA запустило JUICE: апарат уже вийшов на зв’язок

14 квітня з космодрому Куру відбувся запуск JUICE — найбільш амбітної міжпланетної місії в історії Європейського космічного агентства (ESA). Він завершився успіхом. Апарат уже відокремився від верхнього ступеня носія і вийшов на зв’язок із центром управління. Найближчим часом йому належить розгорнути сонячні батареї, а також антени та штангу магнітометра.

Відокремлення апарата JUICE від ракети Ariane 5 в уяві художника. Джерело: ESA

Ми вже докладно розповідали про конструкцію JUICE і його завдання. Нагадаємо головне. Основними цілями космічного апарата стануть три супутники Юпітера — Ганімед, Каллісто та Європа. Вважається, що під їхніми крижаними поверхнями ховаються величезні океани. Вчені припускають, що вони мають умови, що сприяють формуванню і підтримці життя.

Тепер на зонд чекає довга восьмирічна подорож. Щоб набрати необхідну швидкість для досягнення Юпітера, він здійснить чотири гравітаційні маневри для прискорення. Перший відбудеться в серпні 2024 року, коли JUICE здійснить проліт Місяця і Землі. Через рік він відвідає околиці Венери. У вересні 2026 року апарат вдруге зблизиться з Землею, потім пройде через пояс астероїдів, а потім знову повернеться до нашої планети. Фінальний гравітаційний маневр біля Землі відбудеться в січні 2029 року, що нарешті дасть змогу зонду лягти на курс до Юпітера, якого він досягне влітку 2031 року.

Також варто сказати, що запуск JUICE став передостанньою місією для ракети Ariane 5. За 27 років експлуатації вона літала в космос 116 разів. 111 запусків були успішними, два — класифіковані як часткові невдачі, ще три завершилися аваріями.

ESA планує замінити Ariane 5 новою ракетою Ariane 6. Спочатку її планували ввести в експлуатацію ще 2020 року. Однак через різні проблеми ця дата вже кілька разів переносилася. Наразі перший політ Ariane 6 запланований на кінець 2023 року.