Запізнення на 11 місяців: ESA змінила маршрут місії BepiColombo

Європейській космічній агенції (ESA) довелося змінити траєкторію польоту місії BepiColombo, через що вона прибуде до Меркурія на 11 місяців пізніше запланованого. Причиною стали проблеми з двигунами перелітного модуля MTM.

Чому так складно дістатися Меркурія

Місія BepiColombo була запущена у 2018 році. Її метою є найближча до Сонця планета — Меркурій. Апарат складається з трьох компонентів: перелітного модуля MTM, європейського зонда MPO та японського MTO. Після прибуття до Меркурія зв’язка розділиться. MPO займеться вивченням поверхні та внутрішньої будови планети, тоді як MTO проводитиме вимірювання її магнітного поля.

BepiColombo біля Меркурія в уявленні художника. Джерело: ESA

На жаль, дістатися до Меркурія не так-то й просто. У міру наближення до Сонця, його потужна гравітація прискорює апарат, не дозволяючи вийти на орбіту навколо планети. Щоб погасити цю надлишкову швидкість, інженери розробили складну траєкторію, що містить дев’ять гравітаційних маневрів. Вони необхідні для гальмування BepiColombo. Проблема в тому, що їх здійснення займає багато часу. Згідно з початковим планом польоту BepiColombo мав вийти на орбіту навколо Меркурія в грудні 2025 року, тобто через сім років після запуску.

11-місячне запізнення

Наразі BepiColombo виконав шість із дев’яти гравітаційних маневрів. Сьомий відбудеться вже 4 вересня, коли апарат знову пролетить Меркурій. Але все не так просто. У квітні ESA виявила проблеми з двигунами перелітного модуля MTM. Вони перестали отримувати достатню для роботи кількість енергії. Згодом інженерам вдалося відновити тягу до 90% від початкової. На жаль, цього все одно недостатньо для того, щоб забезпечити виконання початкового плану польоту і вийти на орбіту навколо Меркурія в грудні 2025 року.

Оновлений план польоту місії BeliColombo. Джерело: ESA

У результаті контролерам місії довелося поміняти траєкторію апарата. Щоб компенсувати нестачу тяги, 4 вересня BepiColombo пройде всього за 165 кілометрів від Меркурія, що на 35 кілометрів ближче, ніж планувалося раніше. На щастя, оскільки у планети практично немає атмосфери, настільки тісне зближення не несе додаткових ризиків.

У жовтні BepiColombo знову активує свої двигуни та перейде на нову траєкторію. У грудні 2024 і січні 2025 року він виконає два останні гравітаційні маневри, які забезпечать його прибуття до Меркурія в листопаді 2026 року — на 11 місяців пізніше, ніж передбачав початковий план польоту.

Найкращий вид на Меркурій

Зміна дати прибуття до Меркурія не має позначитися на науковій програмі BepiColombo. Майбутній проліт планети стане своєрідним «тизером» того, що можна очікувати від місії. BepiColombo проводитиме вимірювання магнітного поля, плазми та частинок. А встановлені на його борту інженерні камери зроблять чорно-білі знімки.

Схема запланованого на 4 вересня прольоту Меркурія апаратом BepiColombo. Джерело: ESA

Оскільки траєкторія польоту BepiColombo проходить прямо над південним полюсом планети, співробітники місії очікують на досить ефектні зображення. На них буде видно великі кратери, хребти, лавові рівнини та багато іншого, що допоможе вченим розкрити секрети 4,6-мільярдної історії Меркурія і його місця в еволюції Сонячної системи. Перші зображення будуть передані BepiColombo через кілька годин після зближення і, як очікується, будуть опубліковані 5 вересня.

За матеріалами ESA