Загадковий блиск комети Кушіди

Короткоперіодичні комети, відкриті в другій половині XX та на початку XXI століть, рідко бувають дуже яскравими, хіба що коли підходять дуже близько до Землі (але це трапляється дуже рідко). Іноді їх відкривали під час таких наближень, а далі вони з’являлися лише у вигляді слабких об’єктів, доступних для спостережень лише за допомогою великих телескопів. Так свого часу була знайдена комета Кушіди (144P/Kushida), яка у черговий раз пройде перигелій 25 січня 2024 року.

Ця комета була відкрита 8 січня 1994 року, за 5 днів до максимального зближення з Землею, коли вона підійшла до нас на відстань 0,499 а.о. (74,7 млн км). Незважаючи на це, її блиск у той час ледь перевищив 11-ту зоряну величину. Після розрахунку орбіти нового небесного тіла стало зрозуміло, що це типовий представник сімейства Юпітера з періодом обертання навколо Сонця трохи менше 7,5 років. Цікаво, що в січні 1957-го, коли 144P/Kushida пролетіла від нас ще ближче (в 0,42 а.о.), її ніхто не помітив.

Поява комети 2001 року була несприятливою для спостережень — вона пройшла перигелій, перебуваючи по протилежний бік від Сонця відносно Землі. А от у 2009-му «хвостата гостя» здивувала астрономів: хоч вона й пролетіла від нас помітно далі, ніж у рік відкриття, її видимий блиск майже сягнув 8-ї величини, що дозволило спостерігати її навіть любителям із невеликими інструментами. Ще цікавішою виявилося повернення цієї комети 2016 року. Тоді, попри відносно несприятливу конфігурацію, вона все одно набрала досить великий блиск, що майже на дві зоряних величини (тобто приблизно в 6 разів) перевищив передбачений.

Світлина комети Кушіди (в центрі зображення), зроблена 18 грудня 2023 року відомим австрійським астрофотографом Міхаелем Єгером. У лівій частині кадру — трек від штучного супутника Землі

Така дивна поведінка змусила вчених придивитися до цієї комети уважніше. В нинішній появі вони слідкують за нею с середини минулого року, але поки значних аномалій блиску не помічали. 12 грудня 2023-го 144P/Kushida пройшла на відстані 0,572 а.о. (85,5 млн км) від Землі. Тоді деякі спостерігачі повідомили, що її сумарна яскравість сягнула 10-ї величини. До кінця року цей об’єкт уже активно спостерігали аматори з 10-сантиметровими чи більш потужними телескопами.

Зараз комета Кушіди рухається сузір’ям Тільця й у кінці січня спостерігатиметься на тлі зоряного скупчення Гіади (щоправда, до 27 січня повноцінним спостереженням заважатиме Місяць). 11 лютого вона пройде менше ніж у половині градуса південніше Альдебарана (α Тільця). На широті Києва 144P/Kushida підійматиметься над горизонтом на 52°. Перед цим, як уже згадувалося, вона опиниться в перигелії на відстані 1,399 а.о. (209 млн км) від Сонця. До цього моменту її блиск буде зростати. Схоже, що в максимумі він справді сягне 9-ї величини — це дозволить в умовах темного прозорого неба побачити цю «хвостату зірку» за допомогою телескопів і біноклів із діаметром об’єктивів не менше 8 см. Утім, не можна й виключати її раптового спалаху на кшталт того, який вона продемонструвала минулої появи.

Шлях комети Кушіди серед зірок у січні 2024 року. Джерело: www.skyatnightmagazine.com

Наступне повернення 144P/Kushida станеться 2031 року, але тоді її конфігурація відносно Сонця та Землі не буде такою сприятливою, як зараз. Достатньо тісного зближення цієї комети з нашою планетою (до відстані 0,482 а.о.) доведеться чекати аж до грудня 2067-го.

Тим часом до Сонця наближається більш яскрава періодична комета Понса-Брукса.