Загадкове обличчя Сонця: неймовірні світлини від найбільшого сонячного телескопа

Сонячний телескоп DKIST (Daniel K. Inouye Solar Telescope) на Гаваях показав дивовижні зображення нашої зорі з максимальним наближенням. Світлини демонструють неймовірно яскраві деталі поверхні Сонця.

DKIST
Мозаїка нових сонячних зображень, створених телескопом DKIST

Зображення демонструють складні особливості сонячних плям — ізольованих ділянок на поверхні Сонця, де магнітне поле вражає своєю силою. Завдяки цим сильним магнітним силам навколишня плазма охолоджується, утворюючи темну пляму.

Нещодавно опубліковані зображення демонструють конвекційні потоки бурхливої плазми з неймовірним рівнем деталізації. Масштаби плям справді вражають. Окремі вусики простягаються на десятки тисяч кілометрів. Деякі сонячні плями можуть виростати настільки великими в діаметрі, що здатні вмістити всю планету Юпітер.

DKIST
Світловий місток, що перетинає тінь сонячної плями від одного кінця півтіні до іншого. Вважається, що світлові мости є ознакою початку розпаду сонячної плями. Світлові містки дуже складні, мають різні форми та фази. Наскільки глибоко формуються ці структури, невідомо. Авторство: NSF/AURA/NSO/DKIST

Деталізовані світлини можуть дати вченим нове розуміння природи формування цих сонячних плям і того, як вони можуть викликати сонячні бурі, коли групуються разом. Ці потужні явища посилають високоенергетичні частинки, що проносяться крізь Сонячну систему, і навіть можуть впливати на критично важливу інфраструктуру на Землі, коли пронизують нашу атмосферу.

Сонячний максимум

Сонячна активність наразі неймовірно висока, оскільки наше світило наближається до вершини свого 11-річного циклу — точки, відомої як сонячний максимум, коли відбувається зміна полюсів Сонця. Очікується, що наступний максимум відбудеться у 2025 році, після чого сонячна активність знову почне спадати.

Попри всі наші зусилля, ми все ще багато чого не знаємо про те, що спричиняє утворення цих сонячних плям. Але неймовірні зображення телескопа DKIST можуть пролити нове світло на ці загадкові закономірності.

DKIST, найбільший у світі сонячний телескоп, офіційно розпочав свої наукові спостереження в лютому 2022 року. Він все ще перебуває на етапі першого введення в експлуатацію, оскільки вчені продовжують калібрувати його наукові інструменти. А це означає, що нам слід готуватися до ще більш дивних знімків поверхні Сонця в найближчому майбутньому.

Раніше ми повідомляли про смертельно небезпечний суперспалах на далекій зорі.

За матеріалами Phys.org.