Загадкове народження гігантських планет потрапило в об’єктив телескопів VLT та ALMA

Європейська південна обсерваторія опублікувала захопливу світлину, яка надає важливі вказівки щодо формування масивних планет, подібних до Юпітера. Завдяки спільним зусиллям Дуже великого телескопа ESO (VLT) та Атакамської великої міліметрової/субміліметрової решітки (ALMA), дослідники виявили значні згустки пилу, що розташовані близько до молодої зорі, які, ймовірно, стануть основою для створення гігантських планет.

V960 Mon
Газові гігантські планети, що потенційно формуються навколо молодої зорі V960 Mon. Фото: ESO/ALMA

На основі дивовижного зображення, отриманого за допомогою інструменту для дослідження екзопланет SPHERE на телескопі VLT ESO, астрономи отримали високодеталізовану інформацію про матеріал навколо зорі V960 Mon, яка розташована на відстані понад 5000 світлових років у сузір’ї Єдинорога. Зоря здивувала вчених у 2014 році, коли раптово збільшила свою яскравість більш ніж у 20 разів. Спостереження з використанням SPHERE, здійснені після цього «сплеску», показали, що матеріал навколо V960 Mon сконцентрований у складних спіральних рукавах, що простягаються на відстані, більші ніж у всій нашій Сонячній системі.

Це відкриття спонукало астрономів переглянути архівні спостереження тієї ж системи, які були здійснені з використанням ALMA. Спостереження з VLT дозволяють розглянути поверхню пилового матеріалу навколо зорі, тоді як ALMA забезпечує можливість дослідити її внутрішню структуру. Спостереження виявили, що спіральні рукави дійсно розпадаються на згустки, маси яких приблизно відповідають масам планет.

Сценарії формування планет

Астрономи розглядають два основні сценарії формування гігантських планет. Перший — акреція ядра, коли пилові частинки збираються разом. Другий — гравітаційна нестабільність, коли великі області матеріалу навколо зорі стискаються та згортаються. У дослідників було більше доказів саме першого сценарію, а от доказів другого майже не було.

V960 Mon
Ліворуч: V960 Mon виглядає як золотава хмара птахоподібної форми на зображеннях з VLT. Праворуч: блакитне світіння газу, помічене ALMA. Зображення: ESO/ALMA

«До цього моменту ніхто не зафіксував реальних спостережень гравітаційної нестабільності на планетарному рівні», — коментує Філіп Вебер, дослідник з Університету Сантьяго (Чилі) та керівник дослідження.

Інструменти ESO й надалі допомагатимуть астрономам розкрити більше деталей щодо цієї захопливої планетарної системи, яка тільки починає формуватися. Особливо важливу роль у цьому процесі відіграватиме Надзвичайно великий телескоп ESO (ELT), який зараз будується в пустелі Атакама (Чилі). Цей телескоп надасть унікальну можливість спостерігати за системою з небаченою досі деталізацією та збирати цінну інформацію про неї.

V960 Mon
На цьому зображенні показано небо навколо місця розташування зорі V960 Mon. Джерело: ESO/Digitized Sky Survey 2

Раніше ми повідомляли про те, як планети можуть змушувати зорі «молодшати».

За матеріалами ESO.