Планети можуть змушувати зорі «молодшати»

Вчені довели, що гарячі юпітери можуть прискорювати обертання зір навколо власної осі. Це змушує їх виділяти більше енергії у рентгенівській частині спектра, що вважається ознакою молодості зорі.

«Гарячі юпітери»
Гарячий юпітер поруч із зорею. Джерело: Еarthsky.org

Рентгенівське випромінювання та вік зорі

Вчені з Інституту астрофізики Лейбніца у Потсдамі довели, що деякі планети можуть змушувати власні світила «молодшати». Раніше вже висловлювалися думки, що газові гіганти на близьких до зорі орбітах можуть впливати на її поведінку, але докладне доведення цього тільки нещодавно опублікували у Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Коли зоря старішає, це завжди можна відстежити за зменшенням кількості спалахів на її поверхні та зниженням долі енергії, яку вона випромінює у рентгенівському діапазоні. Але коли на близькій до поверхні орбіті перебуває дуже масивна планета, її сила тяжіння примушує світило обертатися швидше, і ці показники знову починають збільшуватися.

Це має такий вигляд, ніби зоря «помолодшала». Однак довести цей ефект вчені тривалий час не могли. Надто вже важко розрізнити справді молоді зорі й ті, що здаються такими через наявність поряд гарячого юпітера.

При цьому варто зазначити, що всередині зоря не стає молодшою. Запаси водневого палива у її ядрі не відновлюються, і про жодне подовження існування не йдеться. Світило просто довше проявляє надмірну активність.

Як довели, що гарячі юпітери впливають на зорі

Аби довести, що гарячі юпітери дійсно впливають на свої світила, дослідники вивчили подвійні зорі за допомогою орбітального рентгенівського телескопа Chandra. Вони завжди народжуються разом і тому мають однаковий вік навіть тоді, коли їхні маси відрізняються й еволюція однієї йде швидше за іншу.

Вчені обрали кілька таких пар, відстань між якими є достатньо великою для того, щоб виключити з переліку факторів взаємний вплив. Зате біля однієї із зір обов’язково мала б бути планета — гарячий юпітер.

На щастя, таких подвійних систем виявилося достатньо, і вчені змогли порівняти кількість рентгенівського випромінювання, яка надходить від кожного зі світил. Виявилося, що ті, що мають на близькій орбіті гарячі юпітери, справді активніші у цій частині спектра. А значить, що припущення про їхнє «омолодження» завдяки планетам були правильними.