За допомогою звуку вчені наділили крихітне Сонце гравітацією

За допомогою звукових хвиль вчені змогли наділити скляну кулю з плазмою гравітацією, як у справжнього Сонця. Таким чином вони намагаються створити модель для дослідження магнітних полів та конвекції нашого світила.

Крихітне Сонце, створене у скляній колбі
Крихітне Сонце, створене у скляній колбі. Джерело: www.sciencealert.com

Скляна куля з плазмою

Вчені з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі змогли перетворити сферичну колбу з плазмою на подобу справжнього Сонця. Вони давно шукали спосіб змоделювати наше світило і, нарешті, їм це вдалося.

Скляна кулька має діаметр усього три сантиметри. Розігріти у ній газ до 2760°С виявилося не надто складно. Але відтворенню всього, що відбувається з нашим світилом, заважає гравітація. На Землі вона спрямована донизу, а мала б притягувати все до центру зорі.

Але розв’язати цю проблему вдалося завдяки потужним високочастотним хвилям. Вони зробили земну гравітацію невідчутною у крихітній скляній кульці та наділили речовину всередині неї чимось подібним до власної сили тяжіння.

Крихітне Сонце

Причина, через яку вчені так старанно відтворюють Сонце у лабораторії, полягає у тому, що чимало процесів, які на ньому спостерігаються, все ще погано піддаються числовому моделюванню.

Зокрема, це стосується процесів, пов’язаних із конвекцією плазми. Як і всередині справжньої зорі, найгарячіша зона, яку має крихітне Сонце, — це його центр. Саме звідси виходять потоки плазми, які прямують до поверхні. Однак досить швидко під дією гравітації вони повертаються до його центру.

Ще важливіше те, що плазма, яка рухається, має власний заряд. Як наслідок, крихітне Сонце демонструє постійну зміну електромагнітних полів. На його поверхні навіть спостерігаються спалахи, дуже подібні до тих, що час від часу викликають магнітні бурі на Землі.

Вчені сподіваються, що отримані результати можна буде застосовувати для моделювання інших процесів. Вміння імітувати гравітацію у плазмі за допомогою звуку стане у пригоді і в багатьох інших дослідженнях.

За матеріалами www.sciencealert.com.