З часом зорі у галактиках починають обертатися хаотичніше

Раніше науковці вважали, що головними факторами, що визначають рух зір у галактиках, є їхня маса та оточення. Однак нове дослідження доводить, що це не так.

Рух зір у молодих та старих галактиках
Рух зір у молодих та старих галактиках. Джерело: phys.org

Як рухаються зорі в галактиках?

Галактики починають своє життя з упорядкованого обертання зір, але в деяких із них цей рух хаотичніший. Досі вчені не знали, що є причиною цього. Вони припускали, що вирішальними є оточення системи та її маса.

Проте нове дослідження виявило, що схильність зір до хаотичного руху здебільшого зумовлена віком галактики. «Коли ми провели аналіз, то виявили, що вік, незалежно від того, як ми його рахуємо, завжди є найважливішим параметром», — говорить перший автор праці, професор Скотт Крум, дослідник ASTRO 3D з Університету Сіднея.

Науковці зробили висновок, що у молодій галактиці, де б вона не розташовувалась і яку б масу не мала, орбіти зір завжди будуть переважно упорядженими. А ось у старій галактиці вони завжди будуть хаотичними, не зважаючи на інші фактори.

«Дослідження доповнює наші уявлення, отримані в попередніх роботах, коли ми вважали середовище або масу більш важливими факторами. Це не означає, що ми маємо повністю відмовитися від цієї думки», — каже другий автор доктор Джессі ван де Санде.

Про Чумацький Шлях

Наша галактика все ще має тонкий диск, у якому відбувається зореутворення. Тому її вважають такою, що все ще активно народжує нові світила, які обертаються більш-менш упоряджено.

Проте якщо розглянути Чумацький Шлях детальніше, то можна помітити те, що називається товстим диском. Він не такий яскравий, як область зореутворення, проте значно масивніший за неї. Щобільше, він оточує тонкий диск та впливає на нього. Зорі в цій області обертаються значно хаотичніше, ніж деінде.

Дослідження дозволяє астрономам виключити багато процесів у спробі зрозуміти формування галактик і таким чином доопрацювати моделі розвитку Всесвіту. Наступні кроки полягатимуть у розробці симуляцій еволюції зоряних систем з більшою деталізацією.