Яким малює космос українське кіно

14 вересня в Україні відзначатимуть день українського кіно. Попри війну, воно продовжує існувати як неперервна традиція, що тягнеться вже протягом багатьох десятиріч. І у ній навіть знайшлося місце для такої нетривіальної речі, як космос.

Яке воно, українське кіно про космос?

Космос в українському кіно

Кожну другу суботу вересня відзначається День українського кіно. Наші картини є одними з піонерів цього виду мистецтва, адже перші кадри на території України були зняті ще 1893 року. Відтоді впродовж багатьох десятиліть режисери знімали ігрові та анімаційні фільми на найрізноманітніші теми й не оминали при цьому космос.

Тож ми вирішили оглянути п’ять знакових українських фільмів, у яких є зорі, інопланетяни та подорожі до інших планет. З них добре видно, яким є минуле, теперішнє і навіть майбутнє наших уявлень про космос.

«Як козаки інопланетян зустрічали»

Відправною точкою у розповіді про українські космічні фільми, безумовно, має бути «Як козаки інопланетян зустрічали», знятий на «Київнаукфільмі» ще в далекому 1987 році. Він є продовженням культової анімаційної серії про пригоди Грая, Ока та Тура, які до того де тільки не встигли побувати.

Як козаки інопланетян зустрічали
«Як козаки інопланетян зустрічали». Джерело: www.ukrinform.ua

Цього разу зав’язкою їхньої пригоди виступає літаюча тарілка, що зазнає аварії біля місця, де вони варять кашу. Вона нагадує кришку від казана і більшу частину мультфільму успішно під неї маскується.

Та попри незначний розмір всередині, вочевидь, там достатньо місця, адже з неї вилазять троє гуманоїдів цілком собі людського розміру, до того ж дуже схожі на головних героїв. Перший контакт минає мирно, і виявляється, що в літаючій тарілці закінчилося мастило, а без нього варп-двигун не працює.

Тож усі вирушають на пошуки рідкісної на Землі речовини. Усе це максимально несерйозно, але при цьому розумно та дотепно. Інопланетяни та й космос загалом у мультику цілком дружні й викликають бажання цікавитися: а що ж там нагорі насправді.

«Вторгнення»

2009 року двоє братів із Черкас, Артем та Олександр Хакало, презентували свій фантастичний фільм під назвою «Вторгнення». Дія у стрічці розгортається у їхньому рідному місті, яке несподівано стало ареною подій космічних масштабів.

Фільм «Вторгнення»
Фільм «Вторгнення». Джерело: dzygamdb.com

Виявляється, ще 1970 року люди встановили контакт з інопланетною расою рутоїнів. Ті вже давно використали ресурси власної планети й тепер шукають нову домівку. Уряди Землі таємно домовилися з ними про її продаж. За це їм пообіцяли безсмертя, всі ж інші мають бути знищені.

І ось в усе це вплутуються двоє українських студентів, які випадково залишилися чергувати в лабораторії рідного інституту. Сказати, що фільм аматорський — значить не сказати нічого. Автори самі зізнаються, що багато від гри акторів не очікували. Тому основний акцент робили на спецефектах, які самі ж і створювали. Крім того, вони, схоже, зібрали всі можливі штампи про вторгнення інопланетян і приправили їх парочкою відверто конспірологічних теорій. Космос у них вийшов страшним, ворожим і схожим на дешевий фільм жахів.

«Бобот та енергія Всесвіту»

30 серпня 2018 року на екрани України вийшов фільм «Бобот та енергія Всесвіту». Події у ньому розгортаються навколо 12-річного українського школяра Вадіка, який опиняється прямо в епіцентрі міжпланетних інтриг. Навколо нього вештаються злі інопланетні сміттєвози, таємнича дівчина, що б’ється з ними, трансформаторна будка, що навчилася рухатися, та божевільний вчений із розкладачкою за спиною та таймером у руках, що показує відлік до кінця світу.

«Бобот та енергія Всесвіту». Джерело: realist.online

Як завжди в таких випадках, йдеться про долю всього людства, яке вирішили знищити злі інопланетяни, а добрі інопланетяни намагаються їм усіляко завадити. У центрі уваги — контроль за енергією та різні негативні наслідки її виробництва. У комплекті іде епічна битва трансформаторних будок проти сміттєвозів.

Все це звучить зовсім божевільно, однак на практиці це — сучасний фантастичний фільм для підлітків. Щось подібне регулярно знімають в Голлівуді, люди плюються, але все одно залишають у касах мільйони доларів.

І саме в цьому полягає головне досягнення фільму. «Бобот» — це «голлівудський» дитячий фільм, але знятий в Україні. Космос у ньому сповнений небезпек, але він так і кличе до пригод.

«Віктор_Робот»

У вересні 2020 року на Одеському кінофестивалі відбулася прем’єра анімаційного фільму «Віктор_Робот». У прокат він вийшов наступного літа. На відміну від усіх попередніх фільмів, дія у ньому відбувається не на Землі, а в глибинах космосу. У далекому майбутньому, коли людство навчилося вільно літати між зорями, видатний вчений збудував у міжзоряній порожнечі велетенський комплекс, станцію, що своїми розмірами могла б позмагатися з планетами.

Віктор_Робот
«Віктор_Робот». Джерело: 24tv.ua

При тому цей комплекс повністю автоматизований. Він може виробляти усе, що потрібно машинам і людям, без усілякої участі людей. Справжня робоутопія. Проте в якийсь момент творець цього дива зникає, а двоє героїв — його онука Віка та крихітний робот Віктор — опиняються в центрі дивовижних і таємничих подій.

Мультфільм важко назвати реалістичним. Це типова дитяча казка з відповідним сюжетом. Проте ця казка про майбутнє. Увесь анімаційний фільм зроблений з любов’ю до машин, і їхньому різноманіттю можуть позаздрити чимало відомих стрічок із різних країн світу. В цьому плані мультфільм навіть кращий за світові аналоги. Космос у ньому — казковий, але такий, що його хочеться досліджувати та підкорювати в реальності, й робити це за допомогою складних машин без страху, що вони підуть проти людини.

«Ти — Космос»

Усе, про що говорилося досі — минуле українських фільмів про космос. А ось стрічка «Ти — Космос» — їхнє майбутнє. Прем’єра відбулася 7 вересня 2024 року на Міжнародному кінофестивалі в Торонто, а в широкий прокат фільм має вийти лише навесні 2025 року. Тож судити про нього поки що можна лише з офіційного трейлера.

Фільм «Ти — космос»
Фільм «Ти — космос». Джерело: mezha.media

Цього разу події також відбуваються у далекому майбутньому в космосі. Головний герой — українець Андрій Мельник, який є космічним далекобійником. Він летить на космічному кораблі до найближчої чорної діри.

Крім нього, на борту тільки штучний інтелект на ім’я Макс. Розмови з ним — єдині діалоги, які звучать у фільмі. І героям є про що поговорити. Адже Земля вибухає, і тепер немає куди повертатися. Тож Андрій рефлексує і час від часу свариться з Максом.

Творці стрічки явно обігрують тему «Космічної одіссеї 2001 року» Стенлі Кубрика. Яким вийде цей український погляд на космос — побачимо невдовзі.

Venturi Astrolab готується запустити на Місяць невеликий ровер