Як желатин: Hubble виявив «погойдування» Великої червоної плями

Космічному телескопу Hubble вдалося дізнатися нові подробиці про знамениту Велику червону пляму Юпітера. З’ясувалося, що вона не така стабільна, як вважалося раніше, і «погойдується», немов тарілка з желатином.

Знімки Юпітера, зроблені телескопом Hubble з грудня 2023 по березень 2024 року. Джерело: NASA, ESA, A. Simon (GSFC)

Велика червона пляма (ВЧП) — це гігантський антициклон, який вирує в атмосфері Юпітера, як мінімум, кілька століть. Попри те, що за останні десятиліття діаметр ВЧП помітно зменшився, за своїми розмірами шторм все ще перевершує Землю.

Астрономи давно вивчають ВЧП, намагаючись зрозуміти механізм її формування і дивовижного довголіття. У цьому їм допоміг телескоп Hubble. З грудня 2023 по березень 2024 року він виконав серію спостережень шторму, загалом вивчаючи його протягом 90 днів. Телескоп вимірював розмір, форму, яскравість і колір шторму.

Отримані Hubble дані дали змогу дізнатися нові подробиці поведінки ВЧП. Зокрема, з’ясувалося, що вона коливається. Знімки Hubble показують, що шторм здійснює коливання еліптичної форми, рухаючись то швидше, то повільніше. Вчені образно пов’язують його поведінку з желатином. Поки що у них немає жодних гідродинамічних пояснень цього феномена.

Велика червона пляма на знімках телескопа Hubble. Джерело: NASA, ESA, A. Simon (GSFC)

Hubble також вдалося виявити безліч щоденних змін, яких зазнає ВЧП. Зокрема, ядро бурі стає найяскравішим, коли воно досягає найбільшого розміру у своєму циклі коливань. Це вказує на менше поглинання димки у верхніх шарах атмосфери.

Дослідники також дали прогноз щодо майбутнього шторму. ВЧП «затиснута» між струменевими течіями на північ і південь від неї, завдяки чому вона завжди перебуває в одних і тих самих широтах. Для порівняння, на тому ж Нептуні немає такого механізму, тому його темні плями можуть відносно спокійно дрейфувати по всій планеті. На думку дослідників, найближчими роками ВЧП продовжить зменшуватися в розмірах, поки не набуде більш круглої форми. Після цього шторм стабілізується в розмірах.

За матеріалами Esahubble