Як виникла туманність «Метелик»

Вчені, які вивчають планетарну туманність «Метелик», побачили у її структурі дивні зміни, що відбулися за останні 11 років. Вони припускають, що причиною цього можуть бути газові струмені, котрі продовжують бити.

Туманність Метелик
Туманність «Метелик». Джерело: Рhys.org

Загадкова туманність Метелик

Туманність «Метелик» справді нагадує своєю формою комаху з велетенськими крилами. Однак учені зараховують її до класу планетарних туманностей — об’єктів, що зазвичай не дуже схожі на неї та скоріше нагадують кільця чи диски.

Вони утворюються після того, як червоні гіганти вичерпують свої запаси термоядерного палива та скидають зовнішні оболонки, що повільно розширюються у космосі. Вважається, що таке ж майбутнє чекає й на наше Сонце.

Але коли у червоного гіганта є зоря-компаньйон, це може сильно вплинути на те, який вигляд матиме планетарна туманність. Замість рівних кіл утворюються струмені та «крила», що визначають двобічну симетрію об’єкта, утвореного з пилу та газу.

Нещодавно таким чином вдалося пояснити походження туманності «Котяче Око». Однак «Метелик» подарував астрономам новий сюрприз. Вчені, які спостерігали за ним за допомогою телескопа Hubble з 2009 по 2020 рік, повідомляють, що побачили значні зміни у його «крилах».

Дивні процеси в туманності

Вчені з Вашингтонського та Рочестерського університетів повідомляють про значні переміщення мас речовини у туманність «Метелик» протягом усього 11 років. Причиною цього стали сонячні вітри, що «дмуть» від центральної зорі. Попри те, що вона нібито помирає, її температура у 200 разів вища, ніж у Сонця.

Дослідники дійшли висновку, що причиною цього стало викидання зорею відразу багатьох струменів газу. Воно розпочалося приблизно 2300 років тому, а закінчилося біля 900. Відтоді вони поступово розліталися у просторі.

Досі вчені не бачили нічого подібного. На їхню думку, центральна зоря могла злитися зі своїм компаньйоном або відтягнути від нього частину маси. Для того, аби це з’ясувати, планують спрямувати на центральну частину туманності телескоп James Webb, що працює в інфрачервоному діапазоні. ІЧ-випромінювання добре проходять крізь газ та пил. Тож цей інструмент здатний побачити, що ж насправді відбувається у центрі туманності «Метелик».

За матеріалами Рhys.org.