Як воно, жити на астероїді? Що відбувається у грі Oxygen Not Included

Oxygen not included — це комп’ютера гра, у якій вам пропонують збудувати поселення на астероїді. Вона виконана у чудовому гумористичному стилі, але при цьому в ній треба розв’язувати цілком реальні задачі, які би постали перед людьми, якби вони вирішили поселитися на одному з невеликих кам’яних тіл Сонячної системи.

Гра Oxygen not included

Як воно, жити на астероїді?

Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, як воно буде жити у космосі? З Марсом і Місяцем все більш-менш зрозуміло. Там міста нагадуватимуть земні, але при цьому мають бути герметичними та мати замкнені системи регенерації води й повітря. Складно, але планета велика, і десь обов’язково знайдуться ресурси для будівництва усього цього.

А тепер уявіть собі, що буде, якщо спробувати створити житло всередині астероїда. Та ще й в умовах, коли привезти щось із Землі вкрай складно. Думаєте, це неможливо? А от у комп’ютерній грі Oxygen not included цілком можна спробувати свої сили, адже це є головною метою геймплею.

Типовий початок у Oxygen not included
Типовий початок в Oxygen not included

Сама гра вийшла ще 2019 року, проте, швидше за все, чули про неї не всі. Гучною рекламною компанією, притаманною Cyberpunk 2077 або Starfield, ця подія не супроводжувалася. Тому вона заслуговує на те, аби про неї розповісти докладно.

Незвична містобудівна стратегія

По своїй суті Oxygen not included — містобудівна стратегія з непрямим контролем. Тобто гравець визначає лише об’єкти, які мають бути в тому чи іншому місці, а потім персонажі у грі ці об’єкти створюють. Або, як альтернатива, її можна вважати симулятором колективного виживання. У будь-якому випадку в більшості ігор даного жанру це відбувається на якійсь карті місцевості, де основна задача — правильно розташувати будинки й крамниці на більш-менш вільній поверхні та забезпечити транспортний зв’язок між ними.

Мешканці астероїда копають і будують

Проте Oxygen not included — це гра про астероїд. Тож будувати доводиться всередині цього тіла. При цьому бачить гравець усе, що відбувається, не «згори», а «збоку». Отже, у грі присутній напрямок, що визначається наявністю гравітації. Простіше кажучи, карта має верх і низ. Останнє не відповідає тому, що в реальності відчули б астронавти, які оселилися на астероїді, але робить гру значно складнішою та цікавішою.

У грі цікаво реалізована ідея того, що астероїди — це гравітаційно недиференційовані тіла, тобто всередині них є матеріали з різною густиною та походженням, а також порожнини, заповнені різними рідинами та газами. В одній із них і з’являються перші мешканці поселення, а далі їм треба наказувати, в який бік копати та які об’єкти будувати в порожнинах, що утворилися.

Вода полилася не туди і герою холодно в ній працювати
Вода полилася не туди й герою холодно в ній працювати

Відходів немає — є ресурси

Найцікавіша концепція гри полягає в тому, що абсолютно всі речовини, які містяться в астероїді, нікуди не зникають і їх треба правильно використати. Інакше вони просто лежатимуть на підлозі як сміття. Це дійсно дуже схоже на те, як учені уявляють будівництво баз на астероїдах у майбутньому.

А можливим це стає завдяки апаратам, які перетворюють одні речовини на інші. Насправді будівель як таких у грі немає. З видобутих ресурсів жителі просто будують перекриття, стіни, сходи та двері, що утворюють приміщення, де розташовуються різні апарати.

Типовий день в астероїдній колонії

На найцікавішу особливість гри натякає її назва. В Oxygen not included є не лише тверді предмети, а ще рідини та гази, які поводяться відповідно. І так, чергова порожнина в астероїді може бути заповнена зовсім не киснем, наявність якого гравцеві ніхто не обіцяв, а, наприклад, оксидом вуглецю, яким не зможуть дихати мешканці міста.

А вода може политися вниз і затопити, наприклад, приміщення з суперкомп’ютером, або виявитися забрудненою. Тож у грі доведеться будувати ще й водогони та системи вентиляції, а також різні пристрої, які дають змогу проводити з ними різні операції. Є в грі й електрика, її доводиться не тільки генерувати, а й підводити дротами до різних машин.

Водопровід та каналізація у Oxygen not included
Водогін і каналізація у Oxygen not included

Графіка та персонажі

Усе вищезгадане доповнюється дуже своєрідною графікою. Мало того, що вона двомірна, так ще й має такий вигляд, ніби її малювали в Paint. Це свідома стилізація, яка дає змогу сприймати всі складні процеси в Oxygen not included без зайвого напруження.

Особливості графіки впливають і на персонажів гри. Вони генеруються повністю випадково і мають вигляд героїв дитячого мультфільму з величезними головами та маленькими тілами. Комусь вони навіть можуть здатися трохи моторошними через свої суцільно чорні очі, часом схожі на прірву.

Однак загалом усе, що відбувається на екрані, має дуже кумедний і позитивний вигляд як для гри про виживання в печері. Герої щиро радіють, коли, розбиваючи каміння навколо, знаходять щось цінне. А коли вони потрапляють під воду чи в непридатну для дихання атмосферу — надувають щоки, затримуючи дихання.

Прийшов час вечеряти і спати
Прийшов час вечеряти та спати

Попри це, опрацювання персонажів дуже серйозне. Кожен із намальованих хлопчиків і дівчаток має свій власний набір уподобань і навичок, які розвиваються протягом гри. Комусь більше подобається копати, комусь — доглядати за рослинами та тваринами. І всі вони мають цілком зрозумілі людські потреби: їсти, пити, спати, ходити в туалет.

До речі, ви колись уявляли собі, як це — побудувати на астероїді туалет, у який з одного боку потрапляє чиста вода, а з іншого — виливаються нечистоти? І треба зробити так, аби першого вистачило, а друге не залило все навколо. Зіграйте в Oxygen not included — і дізнаєтеся, яке це непросте завдання.

Саме такий головний убор носять науковці у грі
Саме такий головний убір носять у грі науковці

Поступово колонія у грі розбудовується, з’являються нові персонажі. Внутрішня структура астероїда замінюється приміщеннями, що поступово стають дедалі краще пристосованими та комфортними для життя.

Про роль науки в освоєнні космосу

Головна ідея гри полягає в тому, що наука насправді може все. Події в ній відбуваються в дуже далекому майбутньому. Персонажі чи то прибувають на астероїд крізь телепорт, чи то їх просто видруковує 3D-принтер. Та й самі вони працюють зовсім не кайлом і гайковим ключем, а використовують щось на кшталт ручного пристрою для розбирання матерії на атоми та друку з них усього необхідного.

Дерево технологій у грі

Але, попри це, на астероїді весь час чогось не вистачає: води, кисню, їжі… Єдиний спосіб подолати цю проблему — дослідити нові технології з неймовірно великого дерева та використати отримані знання для створення нових систем, що дають змогу отримати все необхідне. А коли здається, що навіть найскладніші машини не можуть впоратися, на допомогу приходить біологія. На відміну від реальних астероїдів, у печерах Oxygen not included присутні рослини та тварини. Щоправда, часто вони мають такий вигляд, що їх не те що їсти — торкатися не хочеться. Проте мешканці астероїдного поселення їдять їх з великим апетитом, особливо якщо перед цим засмажать на грилі.

Загалом рослинний і тваринний світ, який можна приручити в грі, має такий вигляд, ніби повністю є продуктом генної інженерії. І це логічно. Цілком імовірно, що нам для виживання в космосі справді доведеться виводити нові організми.

На те, що у світі Oxygen not included все було саме так, натякає той факт, що місцевих тварин можна годувати простим камінням, а продуктом їхньої життєдіяльності буде щось корисне, як-от кам’яне вугілля, яке весь час витрачається на отримання електрики.

Місцева флора

Загалом гра розгортається навколо ідеї виживання у складних умовах і за обмежених ресурсів. Гравець просто створює своє поселення всередині астероїда, робить його незалежним від нестачі ресурсів, потім будує ракету і відправляє експедицію на інший астероїд, де умови трохи відрізняються. Там процес повторюється знову. Зрештою, що ще потрібно для гри про колонізацію космосу?

По суті гра являє собою динамічну інженерну головоломку. Тут кожне рішення може мати наслідки, що проявляться лише після багатьох годин розвитку колонії і які потім доведеться виправляти. Але, попри це, гра дуже позитивна та весела.